PROPRIETATEA
„Pentru omul civilizat drepturile la proprietate sunt mai importante decât
dreptul la viaţă”
Paul
Elmer More
Importanţa proprietăţii a
fost sesizată de Machiavelli care spunea că principele „e bine să se ferească să ia averea oamenilor. Căci omul uită mai curând
moartea propriului tata decât pierderea averii”. Argumentul este
următorul: pierderea propriului tata poate distruge fericirea unui om, dar
pierderea averii poate distruge nu numai fericirea lui personală, ci şi
fericirea întregii sale familii, a copiilor (iar ataşamentul patern poate fi
mai puternic decât cel filial) şi a urmaşilor.
Însemnătatea proprietăţii
vine în primul rând din legătura ei strânsă cu libertatea. Prima formă de
proprietate este cea dăruită de Dumnezeu tuturor fiilor lui Adam, cea asupra
propriului trup şi a propriei persoane. Acest fel de proprietate se identifică
cu libertatea, sclavii nu sunt liberi pentru că nu sunt stăpânii propriei lor
persoane. Proprietatea însemnând libertate, concepţia bazată pe cultul libertăţii
ajunge la un cult al proprietăţii. Paradoxul priorităţii proprietăţii în faţa
vieţii este numai aparent, dreptul la proprietate include în primul rând
proprietatea asupra propriei persoane. Totul revine la a afirma că a fi
propriul tău stăpân este mai important decât a trăi oricum.
„Nu proprietatea e convenţională, ci legea” spune Bastiat vrând să
arate astfel că proprietatea a apărut înaintea oricăror convenţii sociale,
având caracter natural deci. Dacă „proprietatea
este un drept anterior legii”, atunci crede Bastiat, „Proprietatea e sacră” nici o lege nu o poate
modifica sau anula, mai mult chiar „misiunea
Legii este de a face să fie respectată Proprietatea”.
Prima dintre valorile
proprietăţii este cea de garant al libertăţii moderne. Dacă, după cum afirma
Constant, „independenţa individuală este prima
dintre nevoile moderne” şi „suntem oameni
moderni, care vrem să ne bucurăm, fiecare, de drepturile noastre”,
atunci cea care ne dă posibilitatea susţinerii libertăţii devine, din necesară,
indispensabilă. Chiar şi socialiştii şi comuniştii au realizat importanţa
proprietăţii, acuzând lipsa de libertate a celor lipsiţi de proprietate,
datorita faptului că creează avantaje reale celor care o au.
Lipsa proprietăţii, în lumea
modernă, se traduce prin lipsa resurselor de a-şi exercita drepturile, prin
incapacitatea de a face ceea ce doreşte. Numai proprietatea este cea care oferă
resursele necesare şi cu cât acestea sunt mai mari cu atât şansele
valorificării libertăţii sunt mai ample şi mai diverse. În anumite situaţii,
libertatea, sau posibilitatea de a beneficia de ea, se cumpără, prin bunuri şi
servicii, fapt care îi dă un caracter oarecum formal, care ia fost deseori
reproşat. Cu cât individul este mai independent faţă de resursele oferite de
instituţiile publice şi faţă de ale altora cu atât gradul său de libertate este
mai mare.
„idealul ce trebuie avut în vedere […]: cea mai mare dispersare a puterii
compatibilă cu eficienţa.”
J.S.
Mill
Răspândirea proprietăţii
determină dispersarea puterii economice prevenind astfel monopolizarea ei şi pe
plan economic şi politic. Dispersarea proprietăţii eliberează nu numai pe acei
membri ai societăţii care ajung să deţină o parte din resursele existente, ci
şi pe cei care nu sunt proprietari prin faptul că, desfiinţând monopolul,
multiplică centrele de decizie şi deschide o paleta diversă de alternative,
creând condiţii pentru toţi participanţii. Obiecţia care se aduce acestui punct
de vedere este că tocmai proprietatea personală şi economia de piaţă la care
conduce ea se află la originea marilor concentrări economice şi politice,
îmbogăţirea unora şi sărăcirea altora. Aceasta polarizare generează
inegalităţi, dar liberalismul apreciază
că individul este totuşi mai puţin manevrat decât ar fi de un stat
monopolist. „Puterea pe care un multimilionar,
care poate fi eventual vecinul şi patronul meu, o are asupra mea este cu mult
mai mica decât cea exercitată de cel mai neînsemnat funcţionar care mânuieşte
puterea coercitivă a statului şi cu care poate hotărî unde şi cum trăiesc sau
ce să muncesc” afirmă Hayek, admiţând că proprietatea privată nu creează
o libertate deplină pentru toţi indivizii (după cum nu creează nici o egalitate
deplină: se creează doar o libertate şi egalitate virtuală), care totuşi oferă
un grad mai mare de libertate decât ar putea exista în absenţa ei.
„Acordă-i omului posesia sigură asupra unei stănci mohorâte, şi o va
transforma într-o grădina; acordă-i arenda pe noua ani a unei grădini, şi o va
transforma într-un deşert.”
Arthur Young
Numai proprietatea privată
stimulează intens iniţiativa economică şi atitudinea activă a omului, o dată cu
grija pentru conservarea optimă a valorilor. Impulsionat de propriile interese,
individul acţionează energic şi eficient numai atunci când are certitudinea beneficiului
propriu stabil, a avantajelor pe termen lung, rezultate din munca sa.
Experienţa secolului XX
demonstrează că ceea ce aparţine tuturor nu aparţine de fapt (şi nu se bucură
de grija) nimănui; numai ceea ce se află în proprietate personală devine obiectul
preocupării şi solicitudinii economice autentice a indivizilor.
„iubeşte-ti aproapele, dar nu-ţi dărâma
gardul.”
Calitatea de proprietar,
cred liberalii, constituie un criteriu de respectabilitate. Expresia de mai sus
afirmă că până şi solidaritatea umană se opreşte în faţa hotarului, graniţei
sferei private.
Dualitatea feţelor
proprietăţii, doua feţe morale, tocmai a fost arătată. O faţa pozitivă, de
garant al independenţei indivizilor, care, în măsura în care pot miza pe
rezervele furnizate de proprietatea personală, îşi pot urma propriile decizii
şi idealuri, indiferent de cultura comunităţii. Cealaltă negativă,
individualismul meschin, absorbire de sine, îngustarea perspectivei din care
este privită existenţa omenească.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu