ABC-UL
LIBERALISMULUI
Scurt
ghid
Trei definiţii, trei curente liberale
Invenţii fondatoare
Valorile mele liberale
Cod de acţiune
Pentru liberalism autentic,
Prin oameni de calitate!
TREI DEFINIŢII, TREI CURENTE LIBERALE
Liberalismul este curentul politic care prezintă cea mai
bogată bază documentară şi o pleiadă de filozofi.
Liberalismul a plecat de la întrebarea „ce este
libertatea?” şi care sunt limitele ei. Scopul sau „binele ultim”, cum a intrat
în literatura de specialitate, este instrumentul ce ne permite să determinăm
structura conceptului de liberalism.
Liberalismul are din acest punct de vedere mai
multe curente care ilustrează nu incoerenţa liberalismului ci bogăţia lui.
I. LIBERALISMUL
DREPTURILOR NATURALE.
Pentru primul
dintre curente, binele ultim sau suprem este dreptul natural. „Orice acţiune care prin sine ori prin maximele sale
permite ca libertatea voinţei fiecărui individ să coexiste cu libertatea
tuturor celorlalţi în conformitate cu o lege universală, este dreaptă”
afirma Immanuel Kant în „Metafizica moralei”.
Acesta e curentul jusnaturalist,
care a dezvoltat diferite drepturi numite drepturile omului, conceptele de stat
de drept şi stat minimal şi în general toate conceptele legate de
constituţionalism.
II. UTILITARISMUL
Al doilea
curent are ca bine ultim sau suprem termenul de fericire. O acţiune e bună nu
dacă e dreaptă ci dacă produce cât mai multă fericire. Fericire nu atât
individului cât colectivităţii din care face parte. Sinonim fericirii este
pentru utilitarişti plăcerea sau absenţa durerii. Acest sens al fericirii
accentuează sănătatea fizică şi prosperitatea materială. Jeremy Bentham a
realizat că alegerea legilor şi instituţiilor se face calculând plăcerile şi
neplăcerile aduse colectivităţii, pe care le-a cuantificat în „calculul plăcerilor şi neplăcerilor”. Valoarea
morală a unei acţiuni depinde în mod exclusiv de cantitatea de plăcere pe care
o produce, iar aceasta de intensitate şi durată. Aparent, doar aparent, utilitarismul se opune ideii că
există plăceri în sine mai nobile decât altele, ex: literatura, ştiinţa, etc.
Şi utilitariştii prevăd însă o sferă de protecţie pentru libertatea individuală
care nu va fi în jurisdicţia statului. Din cadrul acestui curent provine şi
Adam Smith cel care este fondatorul liberalismului economic prin teoria “mâinii
invizibile”.
II.ULTRALIBERALISMUL
Al treilea
curent, apărut în anii ’80 ai sec. XX este ultraliberalismul.
„Liberalul pune libertatea mai presus de orice
alt scop social şi nu consimte niciodată la limitarea libertăţii”(Fritz
Machlup – Liberalism sau alegerea libertăţii). Instituţiile sunt bune sau
proaste, acceptabile sau condamnabile în măsura în care fac să sporească sau să
scadă cantitatea totală de libertate, aceasta fiind binele ultim şi criteriul
etic ultim. Ultraliberalii sunt inconsecvenţi, folosind, după cum le place când
criteriul dreptului natural când criteriul utilitarist.
INVENŢIILE FONDATOARE
Liberalismul este înainte de toate o doctrină
raţionalistă. Cum se formează ea?
1. Prima
invenţie fondatoare de la care se pleacă în construcţia filozofică a
liberalismului este starea
naturală. Locke considera că oamenii s-au aflat într-o „Stare de perfectă Libertate de a-şi comanda acţiunile,
şi de a dispune de Posesiunile lor, aşa cum socotesc ei potrivit, în limitele
legii Naturii, fără a cere permisiune, sau a depinde de Voinţa altui Om”
– „O Stare de asemenea de Egalitate, în care
toată Puterea şi Jurisdicţia erau reciproce, nici un om neavând mai multă decât
altul”. Oamenii erau călăuziţi de Legea Naturii (o lege nescrisă) care
le spunea că fiecare individ este destinat să urmărească propria conservare,
dar şi că, dată fiind egalitatea existentă, fiecare trebuie să respecte şi
conservarea celorlalţi, deci să se abţină de la a dăuna, sau de a încălca
drepturile altora. Dacă totuşi legea naturală este încălcată, oamenii au
dreptul (natural) de a-şi apăra proprietatea, libertatea şi în general
interesele, ba chiar de a-şi face singuri dreptate (neexistând nici o
instanţă).
2. Fondatorii liberali au presupus că societatea
civilă a luat naştere în baza unui CONTRACT SOCIAL prin care
indivizii, până atunci izolaţi, siliţi să se apere şi să-şi facă singuri
dreptate, au căzut de acord să cedeze comunităţii dreptul de a le apăra
interesele şi de a face dreptate. Astfel iau naştere: puterea legislativă, care
face legile (regulile) pe care urmează să se bazeze viaţa socială; puterea
executivă, care pune în aplicare aceste legi; şi puterea judecătorească care
pedepseşte încălcările aduse normelor şi regulilor stabilite de puterea
legislativă. Locke spune: „Societăţile Politice
au început toate printr-o Unire voluntara, şi prin înţelegerea reciprocă a
Oamenilor acţionând liberi în alegerea Celor care să-i Guverneze”.
3. Cea de a treia invenţie fondatoare este PIAŢA
LIBERĂ CA MÂNĂ INVIZIBILĂ, iar Adam Smith este inventatorul. „În mod obişnuit, individul nu intenţionează promovarea
interesului public şi nici nu ştie cu cât contribuie el la această promovare.
Atunci când preferă să sprijine activitatea indigenă, iar nu pe cea străina, el
urmăreşte numai propria lui siguranţă; iar îndrumând acea activitate în aşa fel
încât să producă cea mai mare valoare posibilă, el este condus de o mână
invizibilă ca să promoveze un scop ce nu face parte din intenţia lui.
Urmărindu-şi interesul lui, el adeseori promovează interesul societăţii mai
eficient decât atunci când intenţionează sa-l promoveze”.
4. Următoarea invenţie fondatoare este STATUL
MINIMAL (PAZNIC DE NOAPTE).
Împotriva statului maximal există două tipuri de argumente: de ordin etic şi de
ordin economic. De ordin etic, statul nu poate substitui un iluzoriu şi
subiectiv bine colectiv unor bine particulare, individuale. De ordin economic,
statul maximal nu e necesar, e suficient unul minimal întrucât această problemă
a fost soluţionată prin principiul mâinii invizibile. Numele generic „statul – paznic de noapte” descrie foarte bine
atribuţiile acestuia: ‘ziua’, adică atunci când se desfăşoară din plin
activităţile economice şi sociale, statul nu trebuie să joace absolut nici un
rol; rolul său începe doar ‚noaptea’, adică atunci şi acolo unde se pune problema
apărării proprietăţii şi a celorlalte drepturi ale cetăţenilor.
5. Ultima invenţie fondatoare este DISTINCŢIA
DINTRE SFERA PUBLICĂ ŞI SFERA PRIVATĂ. „Există
un cerc în jurul fiecărui individ uman pe care nici unei cârmuiri … n-ar trebui
să i se îngăduie sa-l încalce.” John Stuart Mill. J.S. Mill în eseul
„Despre libertate” spune că: „Există însă o
sferă de acţiune în care societatea, spre deosebire de individ, este interesată
numai în mod indirect (sau chiar deloc); ea cuprinde acea parte din viaţa şi
conduita unui om care nu-l atinge decât pe el însuşi, sau, dacă îi atinge şi pe
ceilalţi, aceasta se întâmplă numai cu participarea şi acordul lor sincer,
liber şi voluntar […] aceasta este sfera potrivită libertăţii umane”. În
acest domeniu trebuie să se manifeste libertatea de conştiinţă, de credinţă
religioasă, libertatea de gândire şi de opinie, libertatea de expresie,
libertatea de atitudine, libertatea de manifestare a preferinţelor,
înclinaţiilor şi aspiraţiilor, libertatea de a elabora şi urma planuri de viaţă
proprii, etc.
VALORILE MELE LIBERALE
Libertatea. A fi liber înseamnă a fi eliberat de
constrângeri (libertatea negativă) şi de
a putea realiza ceea ce iţi doreşti (libertatea pozitivă). E o libertate cu
limite date de legi şi de respectarea libertăţilor celorlalţi.
Egalitatea. Toţi oamenii sunt egali în faţa
legii (egalitatea accesului la justiţiei şi la siguranţă individuală). Susţin
egalitatea şanselor, a oportunităţilor cu referire la asigurarea accesului
egal. Accesul egal implică recunoaşterea egală a meritelor egale (ca în formula „cariera
şi talentul”).
Responsabilitatea. Libertatea fără responsabilitate
conduce la efecte contrarii. Egalitatea fără responsabilitate poate duce la
mărirea diferenţelor sociale.
Solidaritatea. Este o urmare firească a
responsabilităţii. Solidaritatea (spiritul civic) este o expresie a naturii
sociale a omului: fiecare depinde de ceilalţi şi toţi ceilalţi de fiecare.
Dimensiunea etică a solidarităţii derivă din asigurarea, pentru fiecare, a
posibilităţii de a duce o existenţă în spiritul respectului demnităţii umane.
Interesul comun. Comunitatea locală are prioritate în
faţa statului. Interesul comun este cel asumat de fiecare comunitate locală în
parte, stabilit prin parteneriat între cetăţeni, între mici comunităţi locale.
CODUL DE ACŢIUNE:
Mai presus de
toate se află interesul comun.
Libertatea determină curajul propriei opinii.
Egalitatea implică respectul pentru ceilalţi.
Responsabilitatea înseamnă
să-ţi pese de soarta celorlalţi, înseamnă să vrei şi să crezi că o poţi schimba
în bine.
Solidaritatea te determină să lupţi şi să
reuşeşti pentru binele sau interesul
comun.
Interesul comun este interesul comunităţii
locale. Interesul comun trebuie să includă şi să protejeze celelalte valori
fundamentale.
Pentru liberalism autentic,
Prin oameni de calitate!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu