INDIVIDUALISMUL
„Esenta poziţiei individualiste constă în recunoaşterea
individului ca arbitru al scopurilor sale.”
F.A.
Hayek
Individualismul apreciat de
Charles Taylor drept „cea mai elevată realizare
a civilizaţiei moderne” este inseparabil de liberalism. Legătura este
dublă: pe de o parte, individualismul s-a dezvoltat în paralel cu liberalismul,
fiind promovat de către acesta; pe de altă parte, centrul doctrinei liberale
este viziunea individualistă despre om şi societate.
Primul principiu individualist
afirmă natura individuală a omului. Omul există înainte de societate şi
independent de ea; comunitatea se formează în urma asocierii indivizilor.
Definitoriu pentru natura umană nu e modul comunitar de viaţă, sfera publică,
ci viaţa personală, individualitatea, pe scurt sfera privată.
Al doilea principiu se
referă la ierarhia intereselor şi valorilor. Urmărirea privilegiată a
propriilor interese şi preferinţe nu este un păcat, ci un fapt natural,
inevitabil. Fiecare participant la marele joc al vieţii (jocul
economico-social) căută obţinerea succesului propriu, nu Binele sau Fericirea
generală, omul se ocupă de sine, numai Dumnezeu se ocupă de Binele general, de
unde deviza: „fiecare pentru sine şi Dumnezeu
pentru toţi.” Libertarienii apreciază interesul personal, vorbind de «virtuţile egoismului» care
se constituie în motorul vieţii sociale şi dezvoltării. Aceasta se vrea
aprecierea realistă a naturii umane, cere a se privi oamenii cum sunt ei în
realitate nu cum ne-am dori noi sau cum îi vedem noi prin prisma a diferite
credinţe, concepţii. Doar oamenii şi interesele individuale sunt reale,
celelalte sunt ficţiuni.
Individualismul reprezintă o
viziune atomistă asupra societăţii, societatea fiind suma entităţilor
(indivizilor). Drept urmare în aprecierea valorilor generale ale societăţii
alcătuim suma valorilor individuale („valoarea
unui stat este valoarea indivizilor ce-l compun” – Mill). Concluzia,
firească a acestei abordări a lucrurilor, ce e bine pentru indivizi e bine şi
pentru comunitate.
Tirania majorităţii
„societatea a ajuns mult mai puternică decât individualitatea […] de la
cea mai înaltă clasă socială până la cea mai de jos, fiecare trăieşte sub
ochiul unei cenzuri ostile si temute.”
J.S.
Mill
Nu se admit intervenţii în sfera privată din mai multe
motive. În primul rând, justificarea intervenţiei pe aprecieri de valoare
întemeiate pe experienţă sunt respinse de către liberali. Experienţa e un
factor important al vieţii, dar a admite impunerea conduce la accepta ca
experienţa e completă, ceea ce deseori e fals, sau mai mult că se poate potrivi
situaţiei în cauză.
Nimeni nu poate pretinde a
cunoaşte mai mult despre o situaţie decât persoana în cauză. Mai mult
originalitatea duce la dezvoltarea individului, după cum apreciază şi Mill: „începutul tuturor lucrurilor înţelepte şi nobile vine
şi trebuie să vină de la indivizi; în general, mai întâi de la un singur
individ”. Opinia publică este o formă de mediocritate colectivă, şi de
aceea nu înţelege originalitatea individului, deşi aceasta devine valoroasă
pentru comunitate: „Pe măsura dezvoltării
individualităţii sale, fiecare devine mai valoros pentru sine însuşi şi prin
aceasta poate fi mai valoros pentru ceilalţi” (Mill).
Mai putem discuta aici şi de
criteriul majorităţii şi minorităţii. Opinii şi atitudini care astăzi sunt
privite ca ciudate, mâine se pot dovedi ca foarte normale aparţinând unei mari
majorităţi: „Chiar dacă întreaga omenire, cu o
singura excepţie, ar fi de aceeaşi părere, şi doar o singură persoană ar fi de
părere contrară, omenirea n-ar fi mai îndreptăţită să reducă la tăcere acea
unică persoană decât ar fi aceasta din urmă să reducă la tăcere întreaga
omenire” spune Mill.
Puterea de a fi altfel, originalitatea dau liber
realizării umane, impunerea publicului poate produce mase amorfe fără
personalitate, turme la îndemâna demagogilor şi dictatorilor.
Binele general şi binele
individual
„Fiecare
pentru sine şi Dumnezeu pentru toţi.”
Într-un dialog imaginar
furnizat de Benjamin Constant, adepţii Binelui general spun: „Care este în fond scopul tuturor eforturilor voastre,
motivul trudei voastre, obiectul speranţelor voastre? Nu este oare fericirea?
Ei bine, aceasta fericire lăsaţi-ne să v-o dăm noi!” Răspunsul omului
modern este: „Nu, domnilor, nu vă lăsăm. Oricât
de mişcător ar fi o grija atât de afectuoasă, să rugăm autoritatea să rămână în
limitele sale. Să se mărginească la a fi dreaptă; ne îngrijim noi singuri de a
fi fericiţi”
Ideea exprimată mai sus că
puterea politică nu poate şi nici nu trebuie să aspire la asigurarea Binelui individual
sau a fericirii cetăţenilor este o altă caracteristică liberală. Cel mai solid
argument adus aici este faptul că puterea politică acţionează pe bază de
constrângeri, iar oamenii nu pot fi făcuţi fericiţi prin constrângere.
A exercita constrângeri
asupra unui individ spre propriul său Bine înseamnă că el nu ştie cu adevărat
ce este bine pentru el însuşi, sau că nu manifestă suficient interes. Dar cine
are competenţa şi autoritatea de a stabili acestea?
În cele din urmă ce este
bine pentru unul sau altul nu devine automat valabil şi pentru celălalt. Acelaşi lucru îl exprimă şi Hayek: „Toţi considerăm că scara noastră de valori nu este
doar personală şi că într-o discuţie liberă între oameni raţionali i-am putea
convinge pe ceilalţi de justeţea valorilor noastre. […] nu există nimic altceva decât scări de valori
parţiale, care în mod inevitabil diferă între ele şi adesea se contrazic.”
„Ce şi cât trebuie să sacrificam, şi în favoarea a ce? Mi se pare că nu
există nici un răspuns clar.” afirmă Isaiah Berlin. De aceea, neputând
exista consensul asupra a ce trebuie sacrificat şi a ce nu poate fi sacrificat,
nu putem sacrifica libertatea de opţiune. Fiecare face în final diverse
sacrificii în cele din urmă, dar este liber să decidă singur care este sacrificiul
necesar.
Un alt motiv de respingere a
Binelui general este faptul că, de multe ori sub acoperişul lui se întâmplă
multe încălcări al Binelui individual. «Scopul scuză mijloacele» cred unii, nu
însă şi liberalii.
Sub aspect moral,
individualismul este puternic ambivalent. Pe de o parte, el constituie fibra
centrală a libertăţii moderne, care nu este altceva decât libertate personală;
afirmarea acesteia nu poate fi despărţită de dezvoltarea individualismului.
Pentru Allan Bloom, individualismul reprezintă „pofta
insaţiabilă de a fi liber să trăieşti după plac”.
Reversul individualismului
îl constituie blocarea în formula «fiecare cu valorile lui». Preocupat de a-şi
vedea propriile opţiuni, individul nu vrea să mai vadă altceva, ajunge să fie
caracterizat de o indiferenţă din ce în ce mai mare faţă de tot ceea ce
depăşeşte sfera sa personală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu