LIBERTATEA DE GÂNDIRE ŞI DE EXPRIMARE
„Credinţele cele mai îndreptăţite nu au la baza lor nici o alta chezăşie
decât invitaţia permanentă, adresată întregii lumi, de a dovedi că sunt
nefondate. […] câtă vreme arena rămâne deschisă pentru confruntări, putem spera
că, dacă există un adevăr mai profund, el va fi descoperit”
J.S.
Mill
Recunoaşterea
faptului că fiecare are dreptul la o opinie este rezultatul unor lupte ai căror
promotori au fost liberalii.
Susţinerea liberala pentru
libertatea de gândire şi de exprimare se bazează pe mai multe argumente, dintre
care cel dintâi este dreptul înnăscut al omului la manifestare liberă: dacă
Dumnezeu la înzestrat pe om cu raţiune, cu capacitate de a gândi, alege şi
decide cu privire la adevăr sau fals, înseamnă că toate aceste daruri nu sunt
fără rost – ele vizează tocmai materializarea unui drept originar la
manifestare intelectuala nestânjenită.
Al doilea mare argument în
favoarea aceleiaşi libertăţi îl constituie relativitatea şi incertitudinea
cunoştinţelor omeneşti. Oare există o autoritate capabilă să decidă ferm şi
definitiv că o anumită idee, opinie este falsă? Nu există o asemenea autoritate
pe pământ, deoarece orice autoritate este compusă din oameni, iar oamenii sunt
supuşi greşelilor; a pretinde că autorităţile au stabilit cu certitudine
falsitatea unei opinii şi deci au dreptul de a interzice înseamnă a presupune
că acele autorităţi sunt infailibile.
Cum nici o autoritate nu
este infailibilă, nu deţine adevărul absolut, toate interdicţiile emise de
către ea sunt abuzive. Aceasta este substanţa filozofică liberală: orice adevăr
la care pot ajunge oamenii este relativ, parţial, incert, provizoriu, de aceea
se recomandă încurajarea toleranţei faţă de exprimarea opiniilor.
Un al treilea argument
susţine faptul că şi opiniile chiar majoritar acceptate ca greşite trebuie
tolerate, pentru faptul că pe lângă consecinţele negative ele au şi o parte
pozitivă. Adevărul referitor mai ales la viaţa practică (morală, politică,
economie) este complicat şi adesea compus din elemente contradictorii; mai
mult, nici un punct de vedere nu cuprinde întregul adevăr şi de aceea este
necesară luarea în considerare a punctului de vedere opus. Pe scurt, opiniile
greşite conţin un sâmbure de adevăr, drept urmare libera lor exprimare este utilă
şi importantă. Mai mult chiar, afirmarea de cât mai multe opinii, unele dintre
ele chiar greşite, stimulează dezbaterea, iar din dezbaterea liberă rezultă, se
obţine, se descoperă adevărul. Şi dacă, în cele din urmă opiniile adevărate şi
raţionale precumpănesc în societate, aceasta se datorează capacităţii oamenilor
de a discerne, de a recunoaşte greşelile, de a le îndrepta prin discuţii
libere. Din confruntarea cu eroarea, adevărul iese întărit; el se completează,
se corijează şi dobândeşte astfel încrederea noastră. Desfăşurarea confruntării
presupune libertatea de a exprima diverse idei, chiar şi pe cele eronate.
„Adevărul are mai mult de câştigat chiar de urma erorilor făcute de un om
care, pe baza studiilor şi a pregătirii cuvenite, gândeşte cu capul său, decât
pe urma opiniilor corecte ale acelora care le susţin doar pentru că nu pot
gândi ei însuşi” (Mill). Aceşti oameni sunt victimele conformismului, a
locurilor comune şi a mediocrităţii.
Pledoaria pentru libertatea
de opinie este o pledoarie pentru diversitate intelectuală, este o pledoarie
pentru toleranţă, una din trăsăturile caracteristice liberalismului.
Legat de libertatea de expresie este toleranţa,
toleranţa pentru idei şi valori în mod particular.
TOLERANŢA
„diversitatea nu este ceva rău, ci este un bine”
J.S. Mill
Promovarea toleranţei
politice, religioase, morale a fost de la bun început principalul atribut al
liberalismului, astfel încât termenul de liberal de atunci este sinonim cu cel
de tolerant. Începând cu Locke şi continuând cu alţi gânditori principii precum
– „singurul adevăr absolut este că nimeni nu
deţine adevărul absolut”, „we agree to
disagree” (cădem de acord că putem fi în
dezacord), „trăieşte şi lasă-i şi pe
ceilalţi să trăiască” au devenit comune omului modern.
După am arătat, problemele
care au condus la apariţia şi impunerea toleranţei au fost conflictele
religioase şi existenţa statului autoritar, regimul absolutism. Toleranţa
religioasă e necesară deoarece, religia ţinând de viata interioară (imposibil
de supus constrângerii) a omului, iar rolul şi menirea statului legată doar de
reglementarea vieţii exterioare (publice), atunci statul nu are drept de
intervenţie în aceasta sfera.
Altfel spus, statul este
destinat rezolvării unor chestiuni legate de viaţa pământească, deci are o
menire profană, nu trebuie să intervină în sfera sacrului. Intervenţia statului
ar fi dezirabilă, privind prin prisma rolului statului de garant, de apărător
al drepturilor şi libertăţilor, doar când atunci când se constituie un pericol,
o ameninţare, dar opiniile interioare, convingerile intelectuale, religioase nu
se pot aprecia ca fiind ameninţări externe posesorului acelor convingeri.
Cel mult se poate spune că
acele convingeri sunt periculoase pentru persoana în cauză, dar cine poate
spune că ştie cu adevărat ce e bine sau rău să crezi? Omul nu este infailibil,
poate greşi, nu deţine adevărul absolut. Adevărul este relativ, chiar şi
opiniile general împărtăşite pot avea puncte greşite, în timp ce chiar opiniile
false pot conţine un sâmbure de adevăr. „Adevărul
nu este niciodată pur şi simplu (doar) adevăr, adică un Bine, după cum nici
falsul nu este niciodată pur şi simplu (doar) fals, adică ceva Rău”
crede Adrian-Paul Iliescu. Nimic pe lumea aceasta nedeţinând atributul
adevărului absolut, liberalii resping monologul pronunţându-se pentru dialog,
pe principiul că orice se poate discuta. Varietatea de opinii este pozitivă,
adevărul este parţial, o perspectivă globală se obţine din reunirea unui mozaic
de adevăruri parţiale.
Criticii liberalismului,
precum Allan Bloom sau Robert Nisbet, semnalează faptul că toleranţa tipic
liberală, se bazează adesea pe un relativism ce degradează totul, anulând
valoarea lucrurilor şi a diferenţelor de semnificaţie; absolutizarea toleranţei
conduce la sentimentul că ‚merge orice’.
Ori dacă poţi alege orice, rezultatul este, crede Bloom, că nimic nu mai apare
ca demn de a fi ales. Mai mult, toleranţa extinsă, nelimitată conduce la
permisivitate, la acceptarea sau nerespingerea nici unei opinii, atitudini.
Consecinţa, efectul negativ este că, spiritul de toleranţă considerat benefic
degenerează în indiferenţă, nepăsare, punând amprenta pe desfăşurarea vieţii
sociale a comunităţii.
Concluzia acestor critici
este – dreptul la dezacord devine drept la licenţă, libertatea se reduce la
haos şi anomie. Cu toate că a accentuat doar o faţă a medaliei (toleranţa)
neglijând cealaltă faţă (norma, constrângerea), succesul liberalismului este de
necontestat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu