INVENŢII FONDATOARE:
A. Starea naturală
Prima dintre invenţiile
fondatoare a fost Starea naturală.
Necesitatea ei decurge din
nevoia impunerii ideii libertăţii inalienabile a omului, idee care contravenea
convingerilor epocii privind situaţia de multiplu supus a omului, exprimată
printre alţii de către J.J. Rouseau în al său „Contract social”: „omul este pretutindeni în lanţuri”. Această
expresie era o realitate socială, dar primii gânditori liberali au încercat să
demonstreze că starea efectivă de supus nu este starea normală, naturală proprie
omului, ci doar un produs artificial al organizării sociale. Ideea lansată a
fost: omul se naşte liber, dar starea sa firească de libertate este înlocuită
cu o stare artificială, de multiplă dependenţă.
Locke considera că oamenii
s-au aflat într-o „Stare de perfectă Libertate
de a-şi comanda acţiunile, şi de a dispune de Posesiunile lor, aşa cum socotesc
ei potrivit, în limitele legii Naturii, fără a cere permisiune, sau a depinde
de Voinţa altui Om” – „O Stare de asemenea
de Egalitate, în care toată Puterea şi Jurisdicţia erau reciproce, nici un om
neavând mai multă decât altul”.
Oamenii erau călăuziţi de
Legea Naturii (o lege nescrisă) care le spunea că fiecare individ este destinat
să urmărească propria conservare, dar şi că, dată fiind egalitatea existentă,
fiecare trebuie să respecte şi conservarea celorlalţi, deci să se abţină de la
a dăuna, sau de a încălca drepturile altora. Dacă totuşi legea naturală este
încălcată, oamenii au dreptul (natural) de a-şi apăra proprietatea, libertatea
şi în general interesele, ba chiar de a-şi face singuri dreptate (neexistând
nici o instanţă).
Se pune în evidenţă
distincţia între starea de fapt (ceea ce este)
şi starea de drept (ceea ce trebuie să fie), astfel starea socială actuală
nu este cea valabilă în principiu. Dumnezeu i-a creat pe oameni liberi,
dându-le Legea Naturii drept călăuză, de ci e de presupus că a dorit să rămână
astfel.
B. CONTRACTUL SOCIAL
„ceea ce începe şi în fapt constituie Societatea Politică nu este nimic altceva
decât consimţământul unui număr de Oameni Liberi, capabili să formeze
majoritatea, de ase uni şi încorpora într-o asemenea Societate” – John
Locke
Acceptând ideea Stării
Naturale, ne putem întreba cum a apărut comunitatea civilă.
Fondatorii liberali au presupus că societatea civilă
a luat naştere în baza unui contract prin care indivizii, până atunci izolaţi,
siliţi să se apere şi să-şi facă singuri dreptate, au căzut de acord să cedeze
comunităţii dreptul de a le apăra interesele şi de a face dreptate. Astfel iau
naştere: puterea legislativă, care face legile (regulile) pe care urmează să se
bazeze viaţa socială; puterea executivă, care pune în aplicare aceste legi; şi
puterea judecătorească care pedepseşte încălcările aduse normelor şi regulilor stabilite
de puterea legislativă.
Locke spune: „Societăţile Politice au început toate printr-o Unire
voluntara, şi prin înţelegerea reciprocă a Oamenilor acţionând liberi în
alegerea Celor care să-i Guverneze”.
Dacă acceptăm ideea
consimţământului la crearea societăţii civile, ne putem întreba, pe buna
dreptate, ce se întâmplă cu urmaşii lor, cum se integrează ei în societate.
Neparticipând la actul fondator, la convenţia iniţială de creare a societăţii
nu se poate demonstra acordul membrilor la contractul iniţial. Concepţiile
tradiţionaliste susţineau că toţi aceşti membri se nasc şi rămân supuşi
Autorităţii în vigoare în momentul şi locul apariţiei lor în lume. Liberalii
s-au străduit să combată aceste concepţii, de acea s-a emis ideea că toţi
indivizii, fără nici o excepţie, sunt în aceiaşi situaţie ca şi primii membri
ai societăţii civile. Liberalii au susţinut că toţi oamenii se nasc liberi şi
îşi dau ulterior consimţământul la existenta societăţii civile, „într-un mod separat, tacit şi chiar fără să observe că
o face” după cum susţinea Locke. Invenţia consimţământului tacit, destul
de discutabil, a fost singura soluţie formulată de către liberali pentru a
menţine eşafodajul creat de cele doua axiome: orice om se naşte absolut liber
şi că „nimic nu-l poate pune în stare de
supunere faţă de vreo putere pământeasca, decât propriul său consimţământ”.
De ar fi renunţat la prima axioma ar fi condus la abandonarea ideii că starea
naturala, normala a omului este libertatea; renunţarea la cea de a doua ar fi
însemnat recunoaşterea faptului că supunerea politică poate exista şi în pofida
voinţei celor supuşi de a nu se mai subordona; în ultimă instanţă aceste idei
ar fi servit adversarilor liberalismului, ar fi slujit doctrinelor
tradiţionaliste, regaliste, antidemocratice.
Importanta idei de contract
social
Liberalismul clasic admite această
interpretare implauzibilă deoarece ideea consimţământului, ca fundament al
cârmuirii politice este vitală pentru el. Consensul, ca bază a vieţii şi
organizării comunitare, ca şi contractul social ce rezultă din el, îndeplinea
mai multe funcţii esenţiale:
a) În primul rând: furniza o
explicaţie ‚naturalistă’ a asocierii oamenilor; raporturile politice se
transformă din raporturi sacre în raporturi pur omeneşti, profane, susceptibile
de a fi analizate raţional şi chiar modificate.
b) În al doilea rând: ca şi
ideea libertăţii naturale a omului, ideea consimţământului contribuia în mod
evident la o restabilire a demnităţii şi autonomiei umane. Dacă numai propriul
său consimţământ îl poate face pe un om supus al unei puteri politice, înseamnă
că el este stăpân pe destinul său, independent şi suveran.
c) În al treilea rând: ideea
contractului social rezolva problema legitimităţii politice, precum de ex.
axiomele în cunoaştere. El fundamenta construcţia politică, regimul politic
devenind legitim în măsura în care se întemeia pe un contract iniţial, pe un
prim consimţământ de a se asocia al membrilor societăţii.
d) În al patrulea rând: ideea
de consimţământ şi cea de contract jucau un rol hotărâtor în stabilirea
suveranităţii poporului. Ele indicau faptul ca pentru exercitarea puterii şi
organizării vieţii oamenilor esenţial era acordul fiecărui individ şi al
majorităţii membrilor societăţii.
Generalizarea convingerii că
originea societăţii se lega de consimţământul omului de rând şi de consensul
majorităţii contribuia la formarea unei mentalităţi noi, conform căreia
elementul politic important, decisiv, este masa de cetăţeni, şi nu o elită sau
un Ales Divin. Astfel se mută accentul de la autoritatea tradiţională spre mase
prin răspândirea credinţei că la originea aranjamentelor sociale, a autorităţii
se află voinţa populară.
e) În al cincilea rând: ideea
consimţământului susţine şi instaurarea principiului dominaţiei voinţei
majorităţii asupra voinţei minorităţii.
f) În al şaselea rând:
contractul social stimula în mod firesc convingerea că scopul vieţii comunitare
este Binele general.
g) În al şaptelea rând: aceasta
înseamnă însă că jurisdicţia puterii publice create o dată cu comunitatea nu se
poate în nici un caz extinde dincolo de sfera Binelui comun urmărit prin
instituirea lui după cum afirma acelaşi John Locke: „puterea Societăţii, sau a Legislativului instituit de ei, nu poate fi
niciodată presupusă a se extinde dincolo de binele comun, … căci scopul guvernării
fiind binele Comunităţii …”.
Oamenii nu au cedat toate
drepturile pe care le aveau, ci numai atât din ele cât era necesar pentru
asigurarea protecţiei sale şi a celorlalţi, aşadar cât era necesar pentru
garantarea Binelui comun. Puterea cedată instituţiilor politice fiind limitată,
rezultă că şi puterea de care dispun acestea este tot limitată.
h) În al optulea rând: pe ideea
de contract social şi pe principiul limitării puterii se fondează şi statul de
drept sau supremaţia legii. Puterea nu poate fi arbitrară, nu se poate exercita
fără legi stabile şi reguli precizate. Legile sunt indispensabile, ele sunt „marele instrument şi mijloc” prin care se
protejează proprietatea, drepturile şi libertatea persoanelor, iar statul
devine prin aceasta un ‚stat de drept’, căci supunerea faţă de stat nu este
decât o supunere faţă de legi. Drept urmare, Locke afirma că „o Libertate de a-mi urma propria voinţă în toate
chestiunile, în care regula nu prescrie nimic; şi de a nu fi supus Voinţei
Arbitrare, schimbătoare, nesigure, necunoscute a altui Om”. Acesta este
principiul, arhicunoscut al „tăcerii legii”:
unde legea tace nu exista interdicţie, tot ce nu este interzis este permis. Pe
acest principiu se va fundamenta toleranta politică, juridică, religioasă,
morală şi intelectuală caracteristică liberalismului.
i) În al nouălea rând: modelul
contactului social pleda şi în favoarea ideii de egalitate politică. Precum
afirma Locke: „nici un Om din Societatea Civilă
nu poate fi exceptat de la Legile ei” are implicaţia anulării privilegiilor
politice din punct de vedere juridic.
j) În al zecelea rând: ideea
contractului social promova nu numai egalitatea, ci şi libertatea politică,
după cum aduce în prim plan şi principiul apărării drepturilor omului. Legea nu
se constituie într-o simplă barieră în calea libertăţii umane, ea este în
primul rând o condiţie favorabilă ei: „scopul
Legii nu este acela de a aboli sau restrânge, ci acela de a păstra şi mări
Libertatea” (Locke). Drept urmare legea devine garanţia libertăţii
naturale şi raţionale a tuturor: „unde nu există
lege, nu există Libertate” (Locke), deci legea este nu adversara, ci
condiţia necesară a libertăţii.
k) În al unsprezecelea rând;
întemeierea societăţii pe un contract liber consimţit deschide pentru prima
dată şi posibilitatea unei soluţionări raţionale a problemei opoziţiei sau
rezistenţei individului faţă de Autoritatea politică. Oamenii datorează respect
şi supunere autorităţii instituite de comun acord, în urma consimţământului
iniţial, atâta vreme cât ea, autoritatea, continuă să le reprezinte şi apere
interesele stabilite. Daca autoritatea încalcă înţelegerea, dacă abuzează de
libertatea indivizilor în loc de a o apăra, dacă încalcă drepturile acestora în
loc de a le garanta, sau dacă sfidează legile în loc de a le aplica, atunci
intră în vigoare dreptul oamenilor la opoziţie şi rezistenţă în faţa unei
puteri politice care s-a pus singură în afara legalităţii, instaurând dreptul
forţei (caracteristic stării naturale) în loc de forţa dreptului (proprie
stării sociale). Acolo unde reprezentanţii puterii au transgresat legea, s-a
instaurat tirania, şi în faţa acesteia, crede Locke, opoziţia, rezistenţa,
chiar revolta devine justificate.
l) În al doisprezecelea rând;
recunoaşterea explicită a dreptului la rezistenţă atrage după sine şi o
recunoaştere implicită a posibilităţii schimbării politice. Regimul politic
raţional este cel adecvat intereselor indivizilor care l-au instituit prin
contract; inadecvările care pot apărea aici justifică deci schimbări ale
puterii politice sau ale reprezentanţilor ei. Contractul social deschide astfel
posibilitatea ca schimbarea politică, realizata la cererea membrilor societăţii
şi prin prisma intereselor lor, să fie privită ca justificată şi normala.
Din trăsăturile de mai sus
decurge regimul de tip liberal şi democratic, regimul societăţilor moderne. Se
bazează pe adoptarea constituţionalismului, a principiului că organizarea şi
conducerea politică a societăţii nu pot să rămână pur şi simplu dependente de
diversele contingente temporale, locale sau personale ci trebuie fixate precis,
definitiv, printr-o lege fundamentală – Constituţia – care stipulează
sarcinile, drepturile şi îndatoririle principalelor instituţii politice,
delimitând autoritatea acestora şi eliminând libertatea arbitrară a conducătorilor,
sau puterea lor discreţionară asupra celor conduşi.
Principiul limitării puterii
politice a condus la ideea necesităţii dispersării puterii în stat. S-a
realizat astfel separaţia puterilor în stat (disocierea puterii legislative de
cea executivă şi de cea judecătoreasca), supravegherea reciprocă a acestora
prin crearea unor relaţii de dependenţă reciprocă şi echilibrarea lor prin
checks and balances (controale şi contraponderi), adică prin mecanisme politice
care supun controlului influenţa fiecărei puteri, contrabalansând-o prin
influenţă opusă a celorlalte.
Principiul suveranităţii
poporului a condus la modelul regimului politic reprezentativ.
Liberalismul s-a afirmat, în
perioada de început a dezvoltării sale, drept exponent al Binelui general şi al
interesului public. Îndată ce adversarul principal, regimul politic absolutist,
a fost înlăturat, au ieşit la lumină şi s-au acutizat treptat diferenţe
semnificative de înţelegere a Binelui general vizat de cei care luptaseră sub
acelaşi stindard. Pe măsura constituirii unei concepţii radicale de stânga
asupra Binelui general, liberalismul a început să se definească prin opoziţia
sa faţă de aceasta concepţie, şi mai puţin faţă de mai puţin influentele
concepţii tradiţionaliste.
„Scopul societăţii este fericirea tuturor, adică în mod evident, fericirea
egală a tuturor indivizilor, care se nasc egali în drepturi şi necesităţi”
afirma Robespierre în Declaraţia drepturilor omului. Radicalii de stânga nu se
declara satisfăcuţi de obţinerea egalităţii politice, militând pentru o deplină
egalitate economico-sociala, egalitatea perfectă: „egalitatea perfectă ţine de dreptul fundamental, iar pactul social,
departe de a încălca acest drept, oferă fiecăruia garanţia că va fi respectat”
(Gracchus Babeuf).
Radicalii de stânga folosesc
uneori în argumentaţia lor chiar principii fondatoare liberale. Astfel, ecuaţia
„proprietatea este un furt” este explicat
prin conceptul de ‚lege naturala’; se pretinde că luarea în posesie privată
reprezintă un furt, deoarece încalcă legea naturală, conform cu care bunurile
oferite de natură (terenul, zăcămintele naturale, etc.) sunt şi trebuie să
rămână proprietatea tuturor. Contractul original în viziunea aceloraşi radicali
sună: „fericirea tuturor, scopul societăţii”,
drept urmare pentru asigurarea bunăstării generale singura cale este aceea „de a institui sistemul administrării comune, a suprima
proprietatea individuala”.
În perioada modernă,
liberalismul se afirmă drept reacţie împotriva concepţiilor care promovau
formulele de Stat al Binelui general, de Statul providenţial, de Statul
paternal, de Stat al bunăstării generale, de Stat asistenţial.
C. PIAŢA LIBERĂ CA MÂNĂ
INVIZIBILĂ
„Nu de la bunăvoinţa măcelarului, berarului sau brutarului aşteptam noi să
ne fie servită masa, ci de la grija cu care aceştia îşi privesc interesele lor.
Ne adresăm nu omeniei, ci dragostei lor pentru propria persoană, şi niciodată
nu le vorbim de nevoile noastre, ci de avantajele lor.” – Adam Smith
Pentru a demonta
convingerile radicalismului de stânga precum care statul poate şi trebuie să
asigure prosperitatea şi fericirea tuturor cetăţenilor săi, liberalismul a
acţionat pe două căi. Pe de o parte, el a criticat iluziile implicate de ideea
mult doritului Stat al Binelui general, iar pe altă parte a încercat să
demonstreze ca Binele general s-ar putea totuşi realiza fără aportul acestui
tip de stat paternal, prin simpla funcţionare normală a ordinii economice,
sociale si politice existente deja.
Diverşi gânditori au
descoperit rolul benefic al intereselor private, al naturii egoiste, interesate
ale omului. Bernard Mandeville în faimoasa „Fabulă
a albinelor” ajunge la concluzia paradoxală că tocmai viciile private
constituie izvorul beneficiilor publice.
Adam Smith nu evocă viciile,
ci interesele şi avantajele personale, cărora însă le rezervă acelaşi rol
pozitiv, fertil la nivel global: „Orice individ
se străduieşte încontinuu să găsească investiţia cea mai avantajoasă pentru
capitalul de care dispune. El are în vedere avantajul lui şi nu pe cel al
societăţii. Însă examinarea avantajului său, în mod natural, sau mai bine zis
chiar în mod necesar, îl face să prefere investiţia care este cea mai
avantajoasă pentru societate”. Astfel apare mitul convergenţei
predestinate dintre interesul personal al investitorului şi interesul general.
Adam Smith emite metafora faimoasă a „mâinii
invizibile”: „În mod obişnuit, individul
nu intenţionează promovarea interesului public şi nici nu ştie cu cât
contribuie el la această promovare. Atunci când preferă să sprijine activitatea
indigenă, iar nu pe cea străina, el urmăreşte numai propria lui siguranţă; iar
îndrumând acea activitate în aşa fel încât să producă cea mai mare valoare
posibilă, el este condus de o mână invizibilă ca să promoveze un scop ce nu
face parte din intenţia lui. Urmărindu-şi interesul lui, el adeseori promovează
interesul societăţii mai eficient decât atunci când intenţionează sa-l
promoveze”.
Sub aspect economic, aceasta
idee este unanim considerată ca cea mai importanta şi durabilă contribuţie
teoretică a gândirii liberale. Şi Smith şi alţi gânditori sunt de acord că
există excepţii de la această regulă, activităţi care nu pot fi realizate prin
iniţiativă privată, de ex. lucrări publice.
D. STATUL MINIMAL (’PAZNIC DE
NOAPTE’)
„Statul nu este şi nu ar trebui să fie altceva decât forţa de poliţie
comună instituită, nu de a fi un instrument de opresiune şi jaf reciproc”
– Bastiat
Liberalii din totdeauna au
susţinut precum Bastiat ca „nu exista o creaţie
mitică, o abstracţiune, de la care cetăţenii să pretindă totul”, în fapt
aceasta ar fi un sistem de organizare prin care se distribuie cu o mână ceea ce
s-a colectat cu o alta, şi desigur apreciază acelaşi Bastiat „statul poate lua fără a da. Am văzut acest lucru şi îl
putem explica prin natura poroasă şi absorbantă a mâinilor sale care
întotdeauna păstrează o parte, uneori tot ceea ce ating. Dar cea ce nu s-a
văzut niciodată, ceea ce niciodată nu va fi văzut şi ceea ce nici nu poate fi
închipuit este ca statul să dea publicului mai mult decât a luat de la el”.
Este evident că singurul mod
prin care statul poate ajuta unii oameni nu este decât pe baza fondurilor
colectate de la alţii. O atare distribuire, însă, este considerată de liberali
precum Bastiat drept o veritabilă escrocherie; statul angajat în astfel de manevre
n-ar fi un stat ‚providenţial’, un stat ‚al binelui general’, ci mai curând ‚marea entitate fictivă prin care fiecare încearcă să
trăiască pe socoteala celorlalţi”.
Un al doilea argument
împotriva statului paternal este caracterul presupus pervertit, imoral. Când
legile nu mai folosesc scopului pentru care au apărut – apărarea libertăţii -
ci urmăresc şi scopuri filantropice, când „legea
ia ce aparţine unora pentru a da altora”, ea se transformă din
instrument al dreptăţii în mijloc de spoliere. Astfel se produce pervertirea
legii: instrumentele dreptăţii au devenit mijloacele de promovare a
nedreptăţii. Or, nici un fel de scop nobil – cum ar fi Binele general – nu
poate scuza nedreptatea instituită chiar pe cale legislativă.
Nici un tip de optimizare –
a economiei, a educaţiei, a vieţii spirituale – nu se poate realiza de către
stat fără exercitarea unor constrângeri asupra societăţii civile, fără o
‚remodelare’ a acesteia. Dar afirmă liberalii nu acesta a fost scopul creării
statului!
Riscurile ca diferite
grupuri să încerce acapararea statului şi utilizarea legislaţiei în interes
propriu anticipată de către unii liberali a fost depăşită de realitate. Bastiat
conchide că „himera zilelor noastre e
îmbogăţirea tuturor claselor, a fiecăruia în defavoarea celorlalte”. În
critica făcută aspiraţiei către acel ‚Stat al Binelui general’, liberalii
recunosc implicit existenţa unor conflicte de interese între grupurile sociale;
în schimb, în interpretarea pe care o dau originii societăţii, precum şi
naturii şi funcţiilor statului, ei nu mai iau în considerare nici un fel de
diferenţe de interese de grup, prezentând lucrurile ca şi cum ar exista, sau
cel puţin ar fi existat iniţial, un consens fundamental al tuturor membrilor
societăţii asupra rolului minimal al instituţiilor reprezentând comunitatea,
acela de apărare a proprietăţii şi libertăţii individuale. Numele generic „statul – paznic de noapte” descrie foarte bine
atribuţiile acestuia: ‘ziua’, adică atunci când se desfăşoară din plin
activităţile economice şi sociale, statul nu trebuie să joace absolut nici un
rol; rolul său începe doar ‚noaptea’, adică atunci şi acolo unde se pune
problema apărării proprietăţii şi a celorlalte drepturi ale cetăţenilor.
Doctrina statului minimal se
sprijină pe câteva principii tipic liberale. Unul dintre cele mai importante
este principiul atomismului social, care reduce societatea la multitudinea
atomilor (indivizilor) care o compun. Consecinţa acestui reducţionism este ca
singura funcţie a instituţiilor statale va fi cea de protejare a libertăţii
fiecărui individ faţă de ameninţările sau daunele aduse de alţi membri ai
aceleaşi comunităţi. Menirea statului nu este decât aceea de a aplica
principiul maximei libertăţi egale.
Un alt principiu utilizat
este cel al diversităţii Binelui individual. Este introdusa metafora jocului, a
unui joc în care diferiţii participanţi concurează în vederea realizării
propriilor obiective. Daca jocul are un caracter colectiv, trebuie să existe
anumite reguli care să asigure libertatea de acţiune a tuturor participanţilor:
regulile jocului, în primul rând cea care garantează dreptul fiecăruia de a-şi
urmări propriile obiective atâta vreme cât nu dăunează altor participanţi,
reprezintă tocmai Binele general. Aici se vede diferenţa faţă de metafora ‚miezului
şi a cojii’ unde Binele general ocupă locul central şi este prezent în orice
formă de Bine individual (ca miez al acestuia), în timp ce elementele pur
individuale au caracter marginal; conform metaforei ‚jocului’ Binele individual
se află în centrul întregii activităţi (este scopul urmărit de toţi
participanţii), în timp ce Binele general (reflectat de regulile jocului, cele
ce permit desfăşurarea nestingherită a căutărilor individuale) nu reprezintă
decât un element al cadrului în care se realizează aceste căutări. Binele
general rămâne un element de decor, nu lipsit de importanţă, însă marginal,
deoarece el nu constitui ‚miezul’ (scopul) căutărilor individuale, ci numai
cadrul procedural (mijlocul, instrumentul, condiţia necesara) propriu acestora.
E.
DISTINCŢIA DINTRE SFERA PUBLICĂ ŞI SFERA PRIVATĂ
„Există un cerc în jurul fiecărui individ uman pe care nici unei cârmuiri
… n-ar trebui să i se îngăduie sa-l încalce.”
John Stuart Mill
Cea mai solidă şi durabilă
dintre propunerile politico-filozofico liberale este distincţia dintre sfera
publică şi sfera privata a vieţii individului uman. La originea acestei
distincţii stă constatarea caracterului fundamental al unei nevoi tipice omului
modern: nevoia de libertate individuală. Benjamin Constant a emis primul ideea
că „independenţa individuală este prima dintre
nevoile moderne”. Acelaşi Benjamin Constant în celebrul eseu „Despre libertatea anticilor în comparaţie cu a
modernilor” face importante observaţii. Locuitorii cetăţilor antice erau
mult mai legaţi de instituţii publice şi stat, deoarece ei aspirau la
îmbogăţire pe cale militară şi mai apoi, dată fiind dimensiunile extrem de mici
ale statelor antice, opţiunile şi ideile fiecărui cetăţean jucau un rol
important. Dimpotrivă, omul modern preferă să dobândească ceea ce doreşte prin
comerţ, iar într-un stat modern de mult mai mari dimensiuni, influenţa politică
a individului este minusculă ceea ce descurajează participarea activă la
treburile publice.
Concluzia desprinsă de aici
de Benjamin Constant este: „nu ne mai putem
bucura de libertatea anticilor, care consta în participarea activă şi constantă
la puterea colectivă”. Dacă pentru omul antic scopul era „împărţirea puterii sociale între toţi cetăţenii”,
cu totul stau lucrurile în lumea modernă: „pierdut
în mulţime, individul nu percepe aproape niciodată influenţa pe care o exercită”.
De aceea îşi transferă aspiraţiile şi interesele în sfera vieţii private;
scopul revine la protejarea vieţii private.
Tot Constant explica
dezavantajele participării la viaţa colectivă: „Urmează
deci că noi trebuie să fim, în comparaţie cu anticii, mult mai ataşaţi de
independenţa noastră individuală. Căci anticii, atunci când îşi sacrificau
această independenţă în favoarea drepturilor politice, sacrificau puţin pentru
a obţine mult; în timp ce făcând acelaşi sacrificiu, noi am da mult pentru a
obţine mai puţin”.
Concluziile lui Constant
sunt că „independenţa individuala este prima
dintre nevoile moderne” şi „adevărata
libertate modernă” este libertatea individuală. De aici imperativul
limitării stricte a autorităţii, care nu mai are „dreptul de a exercita asupra indivizilor o supremaţie arbitrară”.
Se produce aici o mutaţie
care inversează ordinea obligaţiilor. De aici încolo stringentă este nu
supravegherea cetăţenilor de către instituţii ci supravegherea statului, care
este menită să asigure menţinerea intervenţiei sale în limitele cuvenite şi
prevenirea oricărei încălcări (de către autorităţi) a sferei rezervate vieţii
personale a oamenilor.
Maximizarea şi
compatibilizarea libertăţilor individuale
„Singurul aspect al conduitei unui om pentru care el poate fi tras la
răspundere de către societate este cel privitor la ceilalţi. Sub aspectele care
îl privesc doar pe el însuşi, independenţa lui este de drept, absolută. Asupra
lui însuşi, a propriului trup şi spirit, individul este suveran” – J.S.
Mill
J.S. Mill în eseul „Despre
libertate” spune că: „Există însă o sferă de
acţiune în care societatea, spre deosebire de individ, este interesată numai în
mod indirect (sau chiar deloc); ea cuprinde acea parte din viaţa şi conduita
unui om care nu-l atinge decât pe el însuşi, sau, dacă îi atinge şi pe
ceilalţi, aceasta se întâmplă numai cu participarea şi acordul lor sincer,
liber şi voluntar […] aceasta este sfera potrivită libertăţii umane”. În
acest domeniu trebuie să se manifeste libertatea de conştiinţă, de credinţă
religioasă, libertatea de gândire şi de opinie, libertatea de expresie,
libertatea de atitudine, libertatea de manifestare a preferinţelor,
înclinaţiilor şi aspiraţiilor, libertatea de a elabora şi urma planuri de viaţă
proprii, libertatea de asociere „în orice scop
ce nu dăunează altora”, şi într-un cuvânt libertatea „de a face ce dorim, cu condiţia de a suporta
consecinţele ce pot decurge de aici; fără a fi împiedicaţi de semenii noştri,
atâta vreme cât nu le aducem nici un fel de daune, şi aceasta chiar dacă ei
consideră conduita noastră nesăbuită, nefirească sau greşită”.
Exista obiecţii la această
distincţie şi nici chiar liberalii nu le resping apriori: „Nici un membru al societăţii nu este o fiinţă izolată;
este imposibil ca un om să facă ceva care îi dăunează serios sau permanent lui
însuşi fără a afecta negativ cel puţin pe cei aflaţi în strânsă legătură cu el,
iar adesea şi pe mulţi alţii. Dacă aduce prejudicii propriei sale proprietăţi,
el vatămă astfel pe cei care, direct sau indirect, obţineau un sprijin de pe
urma ei şi, în general, diminuează, mai mult sau mai puţin, bogăţia întregii
comunităţi. Dacă îşi degradează facultăţile mentale sau fizice, nu numai că face
un rău celor a căror fericire depinde într-o măsură sau alta de el, dar devine
totodată inapt de a-şi îndeplini îndatoririle faţă de semenii săi; […] În
sfârşit, dacă prin viciile şi nesăbuinţele sale un om nu vatămă în mod direct
pe alţii, el aduce totuşi (s-ar putea spune) prejudicii prin exemplul pe care
îl dă; şi ar trebui constrâns să se controleze, spre binele celor pe care
observarea sau cunoaşterea conduitei sale i-ar putea corupe sau conduce pe un
drum greşit”.
Liberalii recunosc că multe
din conduitele private ale unui om pot afecta viaţa altor oameni, şi deci intră
în categoria elementelor sferei publice; dar, se afirmă, în asemenea cazuri,
întrucât s-a ieşit din sfera privată, intervenţia autorităţii şi restrângerea
libertăţii individuale devin permise şi chiar necesare. Recomandarea liberală
este: intervenţie promptă în sfera publică, abţinere de la orice intervenţie în
sfera privată. Dar care este formula, când avem voie şi chiar suntem obligaţi
să intervenim. După Mill: „unicul scop care îi îndreptăţeşte
pe oameni, individual sau colectiv, la ingerinţe în sfera libertăţii de acţiune a oricăruia dintre ei este autoapărarea;
unicul ţel în care puterea se poate exercita, în mod legitim, asupra oricărui
membru al societăţii civilizate, împotriva voinţei sale, este acela de
împiedica vătămarea altora”.
Pentru Edmund Burke,
principiul sună astfel: „Orice poate face un om,
fără a leza pe alţii, el are tot dreptul să facă pentru sine”.
Semnificaţia sa este: maximum de libertate individuală care rămâne compatibilă
cu libertatea celorlalţi. Principiul maximei libertăţi egale spune că, în
chestiuni personale, individul însuşi este cel mai bun judecător, şi drept
urmare, nici o intervenţie publică, cu caracter constrângător, nu poate fi aici
justificată; atare intervenţii sunt legitime doar în chestiuni care trec
dincolo de sfera privată, afectând pe alţi membri ai comunităţii.
Criticii liberalismului
ridică obiecţia că principiul maximei libertăţi individuale compatibile cu
libertatea celorlalţi este inoperant, sau cel puţin parţial operant, deoarece
grupuri de oameni cu interese sau vederi diferite îl vor interpreta şi aplica
diferit, în funcţie de ce consideră ei a fi o veritabila vătămare sau lezare a
cetăţenilor. Cea mai actuală controversă este problema avortului, este acesta o
crimă (împotriva fătului sau umanităţii) sau este numai o manifestare a
libertăţii de opţiune a femeii?
Care sunt caracteristicile
care definesc o vătămare, o daună şi deci ridică necesitatea intervenţiei? Se
pot considera caracterul iminent, precis şi vizibil. Graniţa între iminent şi
prezumtiv este vagă şi variabilă, locul unde trebuie trasat ea depinde de
context. Diferenţierea dintre vizibil şi invizibil este şi mai relativă. În
cele din urmă, practica politică ne relevează diverse cazuri în care
intervenţia statului este eficace numai dacă are un caracter preventiv,
desfăşurată cu mult înainte de manifestarea deplină a consecinţelor negative
ale unor conduite; dar necesitatea intervenţiei preventive exclude
posibilitatea de a respecta precauţiile, implica justificări improbabile.
Şi totuşi unii liberali au
aprobat şi recomandat intervenţia activă a statului – prin politici publice
active şi constrângeri benefice – în domenii considerate a nu fi dezvoltate
adecvat prin iniţiativă privată: educaţia şi învăţământul, protecţia socială şi
combaterea marginalizării sociale, apărarea şi promovarea intereselor economice
naţionale (protecţionismul economic), investiţiile strategice, elemente ale
procesului economic, etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu