luni, 29 aprilie 2013

Termeni politici - libertatea


TERMENI POLITICI
ŞI EXPRESIA LOR LIBERALĂ.

LIBERTATEA

„ne-am născut Liberi, aşa cum ne-am născut Raţionali.”
John Locke

Omul este şi trebuie să rămână liber este primul imperativ liberal. Creştinismul afirmă că Dumnezeu i-a dăruit omului liberul-arbitru, capacitatea de alege singur între bine şi rău. Toţi oamenii sunt şi rămân supuşii lui Dumnezeu; şi de aceea nu pot fi la cheremul altuia: „Dumnezeu nu a lăsat nici un Om la Mila altuia” spune Locke. Această libertate naturală este continuată de urmărirea legii naturii: „Libertatea Naturală a Omului este de a fi liber faţă de orice Putere Superioară de pe Pământ, şi de a nu se afla în puterea Voinţei sau Autorităţii Legislative a unui Om, ci de avea drept Regulă numai Legea Naturii”
Dar care este concepţia liberala despre libertate?
Pe de o parte, se poate spune că a fi liber înseamnă a nu fi supus unor constrângeri (libertate negativă). Drept urmare, libertatea devine o stare de fapt, o stare din care lipsesc constrângerile, interdicţiile, barierele. Pe de alta parte, s-ar putea spune şi că a fi liber înseamnă a putea realiza ceea ce doreşti (libertate pozitivă). În acest caz libertatea apare ca o capacitate, ca o putere constructiva sau ca o posibilitate concretă de face ceva.
Libertatea înseamnă independenţă individuală, independenţă  faţă de alţi oameni, faţă de instituţii, faţă de stat. Câtă vreme un individ este dependent, el este supus constrângerilor exercitate din afara sa, şi deci lipsit de libertate. A nu fi supus constrângerilor, a avea un spaţiu de acţiune propriu, în care nu depinzi de nimeni şi deci în care nu poţi fi constrâns, înseamnă a fi liber. În concluzie, liberalismul optează pentru ideea de libertate negativă. Au existat şi gânditori liberali care au susţinut cu insistenţă că libertatea negativă este pur formală şi, în sine, inutilă – avantajele ei rămân nesemnificative pentru cel care nu are capacitatea şi condiţiile necesare pentru a-şi atinge obiectivele.
Libertatea negativă presupune reducerea la minimul necesar a constrângerilor exercitate de alţi oameni, de societate sau de stat, asupra fiecărui individ, aşadar restrângerea drastică a intervenţiei publice în sfera proprie a vieţii fiecăruia; orice om trebuie să beneficieze de un spaţiu privat în care orice ingerinţă străină să fie exclusă. Dimpotrivă, libertatea pozitivă implică o angajare activa a factorului public în problemele vieţii personale: pentru a se putea crea condiţiile necesare ca fiecare om să realizeze ceea ce doreşte, sunt necesare multiple intervenţii publice care să asigure cunoaşterea situaţiei şi a nevoilor fiecăruia, reglementarea tuturor activităţilor în direcţia cea mai favorabilă scopurilor lui (intelectuale, morale, etc.) utile pentru atingerea acestor scopuri, organizarea vieţii economice şi mijloacelor necesare atingerii obiectivelor dorite de cetăţeni (bani, produse, mărfuri, servicii, etc.), şi – ceea ce este esenţial – impunerea unei ordini prin care să fie exclusă posibilitatea ca împlinirea ţelurilor unora să împiedice împlinirea ţelurilor altora.
Pentru liberali, perspectiva în care libertatea negativă este compromisă de intervenţii, chiar şi în scopul obţinerii unei libertăţi mai mari, reprezintă un coşmar: ei văd în încălcarea spaţiului privat o cale deschisă pentru autoritarismul ce anihilează orice autonomie individuală. Între o promisiune pentru libertate efectivă, care ar asigura condiţiile necesare atingerii scopurilor individuale dar care pune în pericol intangibilitatea spaţiului privat al fiecăruia, şi o libertate pur negativă, care garantează aceasta intangibilitate, dar nu poate furniza elementele utile realizării efective a obiectivelor, liberalismul alege fără ezitare ce-a de a doua alternativă. Aceasta, deoarece libertatea negativă este prima condiţie necesară existenţei autonome a individului, realizării sale ca om; ea nu poate să nu fie şi suficientă, dar are prioritate deoarece reprezintă condiţia sine qua non a libertăţii individuale. Libertatea pozitivă, în schimb, care pretinde să ofere mai mult decât simpla garanţie de non-ingerinţă, pune în pericol sau chiar anulează libertatea negativă (condiţia necesară primă), ceea ce compromite definitiv orice fel de libertate individuală. S-a constatat ca de multe ori drumul spre iad este pavat cu cele mai bune intenţii! Ca un observator atent, prevăzător să nu mai repete greşelile trecutului, liberalii sufla şi-n iaurt când devine vorba de aşa-zise libertăţi pozitive dar care nu de puţine ori pot avea efecte contrarii.
O dată ce am stabilit că există un spaţiu privat de non-ingerinţă precum şi unul public în care intervenţia poate avea loc şi este chiar necesară, ajungem în postura de a ne întreba unde cade graniţa dintre cele doua sfere? Singurul criteriu de demarcare propus şi acceptat de liberali este cel al aprecierii daunelor sau vătămărilor susceptibile de a fi produse de manifestările individuale. Formula este: ‚fiecare individ are deplina libertate de a face tot ce doreşte, în măsura în care el nu dăunează cu nimic celorlalţi’. Aplicarea sa conduce la o maximizare a libertăţii individuale, în limitele, însă, în care nu sunt vătămate interesele altora; de aici şi numele de ‚principiu al maximei libertăţi compatibile cu libertatea celorlalţi’ sau‚ principiu al maximei libertăţi egale’.

LIBERTATE ŞI DREPTATE

Libertatea de ordin juridic se constituie pe principiul supremaţiei legii sau al supremaţiei dreptului. Cine altul decât Friedrick A. Hayek în „Drumul către servitute” prezintă mai concis acest principiu: „Supremaţia dreptului a fost cultivată în mod conştient numai în epoca liberală şi este una dintre cele mai mari realizări ale ei, nu numai ca garanţie, ci ca întrupare juridică a libertăţii”. Aceasta supremaţie implică ideea că nu voinţa arbitrară a oamenilor, a celor care conduc statul, instituţiile sau activităţile, ci legea trebuie să dicteze în societate, şi că prin urmare, nu cârmuitorilor, ci legii şi numai legii trebuie să i se supună cetăţenii. Principiul supremaţiei legii: nulla poena sine lege – nici o pedeapsă (nu e posibilă) fără să fi existat anterior o lege (cu valabilitate generală) care să reglementeze şi să sancţioneze. Numai în baza legii libertatea individului poate fi restrânsă iar conduita sa pedepsită.
Ultraliberalii, şi nu numai ei, susţin, pe bună dreptate, că abuzurile, încălcarea sferei rezervate libertăţii personale se produc nu numai atunci când deţinătorii puterii îşi impun voinţa arbitrară în loc de aplica legea, ci şi atunci când legea, greşit concepută, nu are caracter imparţial, afectând libertatea individuală a anumitor oameni şi lezând drepturile lor.
Acest fapt se petrece atunci când legea este folosită spre satisfacerea unor interese economice, sociale, politice, morale subiective, care duc la restricţionări ale libertăţii, restricţii şi condiţionări considerate utile atingerii scopurilor propuse.
De aceea, pentru a evita asemenea situaţii când aproape totul poate fi lăsat la latitudinea subiectivă a autorităţilor, liberalismul propune ca legile să aibă, de regulă, un caracter formal, general. Reglementările formale sunt doar pentru a asigura imparţialitatea acţiunii publice, lăsând actorilor (indivizilor) toata libertatea personală necesară. Acestea constituie regulile jocului pentru toţi participanţii la joc (concurenţii, jucătorii) fără obiective generale sau concrete, fără a ajuta pe unii sau pe alţii. „Mai importantă decât conţinutul regulii se poate spune că este existenţa unei reguli aplicate totdeauna fără excepţii” spune Hayek. Dreptatea care rezultă din aplicarea corectă a unor asemenea reguli sau norme pur procedurale este adesea denumită dreptate procedurală.
Dar care ar putea fi argumentele în sprijinul unei asemenea abordări procedurale a legii, a dreptăţii?
Mai întâi, numai astfel de reguli lasă loc libertăţii individuale de acţiune, iar mai apoi numai printr-o asemenea dreptate procedurală statul respectă opţiunile, preferinţele şi valorile cetăţenilor săi.

LIBERTATEA DE GÂNDIRE ŞI DE EXPRIMARE

„Credinţele cele mai îndreptăţite nu au la baza lor nici o alta chezăşie decât invitaţia permanentă, adresată întregii lumi, de a dovedi că sunt nefondate. […] câtă vreme arena rămâne deschisă pentru confruntări, putem spera că, dacă există un adevăr mai profund, el va fi descoperit”
J.S. Mill
Recunoaşterea faptului că fiecare are dreptul la o opinie este rezultatul unor lupte ai căror promotori au fost liberalii.
Susţinerea liberala pentru libertatea de gândire şi de exprimare se bazează pe mai multe argumente, dintre care cel dintâi este dreptul înnăscut al omului la manifestare liberă: dacă Dumnezeu la înzestrat pe om cu raţiune, cu capacitate de a gândi, alege şi decide cu privire la adevăr sau fals, înseamnă că toate aceste daruri nu sunt fără rost – ele vizează tocmai materializarea unui drept originar la manifestare intelectuala nestânjenită.
Al doilea mare argument în favoarea aceleiaşi libertăţi îl constituie relativitatea şi incertitudinea cunoştinţelor omeneşti. Oare există o autoritate capabilă să decidă ferm şi definitiv că o anumită idee, opinie este falsă? Nu există o asemenea autoritate pe pământ, deoarece orice autoritate este compusă din oameni, iar oamenii sunt supuşi greşelilor; a pretinde că autorităţile au stabilit cu certitudine falsitatea unei opinii şi deci au dreptul de a interzice înseamnă a presupune că acele autorităţi sunt infailibile.
Cum nici o autoritate nu este infailibilă, nu deţine adevărul absolut, toate interdicţiile emise de către ea sunt abuzive. Aceasta este substanţa filozofică liberală: orice adevăr la care pot ajunge oamenii este relativ, parţial, incert, provizoriu, de aceea se recomandă încurajarea toleranţei faţă de exprimarea opiniilor.
Un al treilea argument susţine faptul că şi opiniile chiar majoritar acceptate ca greşite trebuie tolerate, pentru faptul că pe lângă consecinţele negative ele au şi o parte pozitivă. Adevărul referitor mai ales la viaţa practică (morală, politică, economie) este complicat şi adesea compus din elemente contradictorii; mai mult, nici un punct de vedere nu cuprinde întregul adevăr şi de aceea este necesară luarea în considerare a punctului de vedere opus. Pe scurt, opiniile greşite conţin un sâmbure de adevăr, drept urmare libera lor exprimare este utilă şi importantă. Mai mult chiar, afirmarea de cât mai multe opinii, unele dintre ele chiar greşite, stimulează dezbaterea, iar din dezbaterea liberă rezultă, se obţine, se descoperă adevărul. Şi dacă, în cele din urmă opiniile adevărate şi raţionale precumpănesc în societate, aceasta se datorează capacităţii oamenilor de a discerne, de a recunoaşte greşelile, de a le îndrepta prin discuţii libere. Din confruntarea cu eroarea, adevărul iese întărit; el se completează, se corijează şi dobândeşte astfel încrederea noastră. Desfăşurarea confruntării presupune libertatea de a exprima diverse idei, chiar şi pe cele eronate.
„Adevărul are mai mult de câştigat chiar de urma erorilor făcute de un om care, pe baza studiilor şi a pregătirii cuvenite, gândeşte cu capul său, decât pe urma opiniilor corecte ale acelora care le susţin doar pentru că nu pot gândi ei însuşi” (Mill). Aceşti oameni sunt victimele conformismului, a locurilor comune şi a mediocrităţii.
Pledoaria pentru libertatea de opinie este o pledoarie pentru diversitate intelectuală, este o pledoarie pentru toleranţă, una din trăsăturile caracteristice liberalismului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu