LIBERTATEA ÎNTRE DREPTATE ŞI
LEGE
„Cu cât este mai coruptă Republica, cu atât mai multe sunt legile sale”
Tacitus
Semnificaţia libertăţii
A descrie termenul de
libertate este dificil. Vom recurge la separarea problemei specifice a
libertăţii politice de speculaţiile asupra naturii adevăratei libertăţi.
Libertatea, am văzut, este înţeleasă de liberali ca libertate politică.
Libertatea a fost des abordată de filozofi, explicaţiile oferite de aceştia
fiind foarte diferite. Astfel, Locke descrie libertatea ca acţionând sub
influenţa sinelui, nesupusă voinţei arbitrare a unei alte persoane. Pentru
Spinoza libertatea e perfecta raţionalitate, pentru Leibniz e spontaneitatea
inteligenţei, pentru Kant e autonomie, pentru Hegel acceptarea necesităţii, iar
pentru Croce e expansiunea permanentă a vieţii.
Putem aprecia că libertatea
are mai multe stadii. Pornind de la expresia „Eu sunt liber să …” poate avea
trei sensuri diferite: eu am posibilitatea, eu aş putea sau eu am puterea să.
Libertatea presupune în primul sens, permisiune, în al doilea, capacitatea, în
al treilea rând, susţinerea corespunzătoare (materială sau de altă natură).
Libertatea politică
Cranston remarca faptul că „termenul de libertate prezintă cel mai redus grad de
ambiguitate, din punct de vedere politic, în perioadele de opresiune
centralizată”. Asta revine la a spune că apreciem mai mult libertatea
atunci când suntem lipsiţi de ea. De asemenea, Hobbes spunea: „Libertatea sau dreptul de a fi liber semnifică, în mod
concret, absenţa… impedimentelor externe impuse mişcării”. Definiţia lui
Hobbes înseamnă libertate faţă de… şi nu libertate de a… Aceasta reprezintă libertatea
negativă, o libertate defensivă sau protectivă.
Libertatea politică este o
libertate faţă de pentru că reprezintă puterea pentru cel fără de putere.
Clinton Rossiter a descompus libertatea în patru noţiuni distincte:
independenţă, caracter privat, putere şi oportunităţi. „Independenţa este situaţia în care omul se simte supus unui minim
de constrângeri exterioare… Caracterul privat
este un mod special de independenţă care poate fi înţeles ca o încercare de
asigurare a autonomiei… dacă este necesar, chiar împotriva tuturor presiunilor
societăţii moderne.” Acestea două caracterizează doar „o faţetă a libertăţii, şi anume faţeta negativă…
Libertatea este însă şi pozitivă… şi prin urmare trebuie să ne gândim la ea în
termen de putere… şi, de asemenea, în termen de oportunităţi”.
Sartori corectează definiţiile în punctul referitor la putere, adăugându-i
noţiunea de capacitate. Libertatea devine libertate completă şi este compusă
din cinci elemente: independenţă, caracter privat, capacitate, oportunitate şi
putere.
Faţetele libertăţii sunt
deci negativă (independenţă şi caracter privat) şi pozitivă (capacitate,
oportunitate şi putere). Relaţia dintre cele două este o relaţie dintre
condiţii şi consecinţe, o relaţie procedurală. Concluzia lui Rossiter este: „Liberalismul clasic, în mod sigur, accentuează
aspectele negative ale libertăţii. Libertatea este concepută aproape exclusiv
ca o formă de exprimare a caracterului privat şi a independenţei. Însă tocmai
acesta este unul din punctele în care liberalismul clasic nu mai este util,
dacă a fost util vreodată, ca instrument adecvat pentru descrierea locului
deţinut de fiinţa umană în societatea liberă”.
Libertatea politică
eclipsează celelalte libertăţi deoarece aşa cum afirmă Sartori: „este libertatea primordială în sens procedural,
deoarece constituie condiţia sine qua non a tuturor celorlalte libertăţi”.
Nu pot decât să fiu de acord cu Sartori care spunea: „Libertatea ca lipsă a constrângerilor nu este un scop în sine, iar
libertatea politică necesită o participare pozitivă şi o rezistenţă activă.
Acolo unde există apatie generală, libertatea se pierde cu mare uşurinţă”.
Libertatea politică ne oferă libertatea opţiunilor, caracterul privat presupune
a alege fără nici o impunere după propria-ţi analiză, având oportunitatea de a
alege din mai multe opţiuni posibile, iar puterea presupune egalizarea
condiţiilor de opţiune egală.
Libertatea
politică este o libertate de ordin juridic. Ea se constituie pe principiul
supremaţiei legii sau al supremaţiei dreptului. Cine altul decât Friedrick A.
Hayek în „Drumul către servitute” prezintă mai concis acest principiu: „Supremaţia dreptului a fost cultivată în mod conştient
numai în epoca liberală şi este una dintre cele mai mari realizări ale ei, nu
numai ca garanţie, ci ca întrupare juridică a libertăţii”. Aceasta
supremaţie implică ideea că nu voinţa arbitrară a oamenilor, a celor care
conduc statul, instituţiile sau activităţile, ci legea trebuie să dicteze în
societate, şi că prin urmare, nu cârmuitorilor, ci legii şi numai legii trebuie
să i se supună cetăţenii. Principiul supremaţiei legii: nulla poena sine lege – nici o pedeapsă (nu e posibilă) fără să fi
existat anterior o lege (cu valabilitate generală) care să reglementeze şi să
sancţioneze. Numai în baza legii libertatea individului poate fi restrânsă iar
conduita sa pedepsită.
Ultraliberalii,
şi nu numai ei, susţin, pe bună dreptate, că abuzurile, încălcarea sferei
rezervate libertăţii personale se produc nu numai atunci când deţinătorii
puterii îşi impun voinţa arbitrară în loc de aplica legea, ci şi atunci când
legea, greşit concepută, nu are caracter imparţial, afectând libertatea
individuală a anumitor oameni şi lezând drepturile lor.
Acest fapt
se petrece atunci când legea este folosită spre satisfacerea unor interese
economice, sociale, politice, morale subiective, care duc la restricţionări ale
libertăţii, restricţii şi condiţionări considerate utile atingerii scopurilor
propuse.
De aceea,
pentru a evita asemenea situaţii când aproape totul poate fi lăsat la
latitudinea subiectivă a autorităţilor, liberalismul propune ca legile să aibă,
de regulă, un caracter formal, general. Reglementările formale sunt doar pentru
a asigura imparţialitatea acţiunii publice, lăsând actorilor (indivizilor)
toata libertatea personală necesară. Acestea constituie regulile jocului pentru
toţi participanţii la joc (concurenţii, jucătorii) fără obiective generale sau concrete,
fără a ajuta pe unii sau pe alţii. „Mai importantă decât conţinutul regulii se
poate spune că este existenţa unei reguli aplicate totdeauna fără excepţii”
spune Hayek. Dreptatea care rezultă din aplicarea corectă a unor asemenea
reguli sau norme pur procedurale este adesea denumită dreptate procedurală.
Dar care ar
putea fi argumentele în sprijinul unei asemenea abordări procedurale a legii, a
dreptăţii?
Mai întâi,
numai astfel de reguli lasă loc libertăţii individuale de acţiune, iar mai apoi
numai printr-o asemenea dreptate procedurală statul respectă opţiunile,
preferinţele şi valorile cetăţenilor săi.
Libertatea liberală
De la libertatea politică
aşteptăm, în principal, protecţia. „Noi suntem
slujitorii legii tocmai pentru a putea fi liberi” spune Cicero, iar
Locke arăta: „Unde nu există lege, nu
există libertate”. Paine scria: „guvernul unei ţări libere¼ nu constă
din persoane, ci din legile existente”. Rousseau de asemenea susţinea: „întotdeauna problema libertăţii politice a constat în
căutarea unor reglementări care să modereze puterea”.
Protecţia legilor cunoaşte
trei modele: modelul grecesc, în interpretarea lui legislativă; modelul roman
având similitudini cu legislaţia engleză; modelul liberal-constituţional.
Pentru greci, concepţia despre
lege oscila între extrema legilor sacre, rigide şi de neînlocuit şi cea a
legilor convenţionale, nesigure şi schimbătoare. Modelul grecesc e mai degrabă
un exemplu despre cum nu trebuie să procedăm dacă dorim libertatea sub scutul
legii.
Contribuţia importantă a
jurisprudenţei romane este formularea acesteia în jurul noţiunii de legalitate.
Liberalismul a fost inovator prin modul instituţionalizat de echilibrare dintre
guvernarea prin intermediul indivizilor şi guvernarea prin intermediul legii.
Constituţionalismul liberal şi-a propus a menţine avantajele modelului roman şi
de a-i reduce dezavantajele. Se acceptă dominaţia legislatorilor cu următoarele
limitări: un control asupra metodei de elaborare a legilor şi limitarea puterii
legii la suprafaţa în care nu încălca
spaţiul privat, sfera individuală de libertate.
Sisteme constituţionale
cunoscute sunt sisteme liberale care caută soluţii la problema libertăţii
politice dintr-o perspectivă dinamică. „libertatea
politică de care dispunem astăzi este libertatea liberalismului, modelul
liberal de libertate, nu libertatea precară a democraţiilor antice”
concluzionează Sartori adăugând că deontologia democratică e caracterizată de
egalitate, izocraţie şi autoguvernare, dar nu şi de ideea de libertate: „putem afirma că ideea de libertate derivă din
conceptul de democraţie, însă acesta este un proces oarecum indirect. Ideea de
libertate nu provin din noţiunea de putere populară, ci din aceea de putere
egală, de izocraţie. Afirmaţia „suntem egali” (ca putere) poată fi interpretată
ca „nimeni nu are dreptul să îmi dea comenzi”. Astfel, din acest postulat al
egalităţii putem deduce, dacă dorim, libertatea faţă de”.
Kelsen susţinea că o
democraţie: „fără autolimitarea reprezentată de
principiul legalităţii se autodistruge”.
Problema politicii, după
Rousseau: „pe care o compar cu problema
cvadraturii cercului din geometrie, este plasarea legii deasupra omului”.
Omul devine liber dacă se supune legilor şi nu oamenilor, adaugă Rousseau: „Libertatea împărtăşeşte soarta legilor; ea domneşte
sau dispare o dată cu ele. Nu există nimic mai cert pentru mine”.
Principiul diminuării
consecinţelor
În Contractul social, J.J.
Rousseau se întreba: „Cum ar putea o mulţime
oarbă, ce adeseori nu ştie care îi sunt dorinţele, din cauză că numai rareori
ştie ce e bine pentru ea, să ducă la bun sfârşit o iniţiativă atât de
complicată cum este sistemul legislativ?” şi completa: „Poporul doreşte întotdeauna ce este bine, dar nu
întotdeauna îşi dă seama ce este bine. Voinţa generală are întotdeauna
dreptate, dar raţionamentul care o ghidează nu e întotdeauna iluminat”.
Un număr mare de oameni de
reprezentat e o problemă importantă pentru democraţie; la fel, numărul mare de
probleme pe care le deleagă spre soluţionare reprezentanţilor. O participare
eficientă şi continuă ar trebui să reducă consecinţele.
Bruno Leoni argumentează: „Cu cât este mai mare numărul de oameni pe care
încercăm să-i reprezentăm prin procesul legislativ şi cu cât sunt mai numeroase
problemele pe care vrem să le reprezentăm, cu atât mai puţin se referă cuvântul
„reprezentare” la voinţa reală a populaţiei, alta decât cea a persoanelor
desemnate ca „reprezentanţi” ai săi¼ Concluzia inevitabilă este aceea că, pentru a reface sensul
original şi raţional al cuvântului „reprezentare”, trebuie să reducem drastic
fie numărul celor „reprezentaţi”, fie numărul problemelor în privinţa cărora se
presupune că aceştia sunt reprezentativi, ori ambele”. Ignorarea la nesfârşit a
acestor aspecte va distruge democraţia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu