ILUZIILE LIBERALISMULUI
Ca o doctrină bazată pe
câteva principii fondatoare, se poate afirma că se bazează pe multe ipoteze,
multe presupoziţii mai puţin sau chiar mai mult discutabile, mai ales în prisma
faptului că nimeni nu deţine adevărul complet. Aceste iluzii reprezintă
contestarea fundaţiei liberale, a principiilor majore în jurul căreia ea s-a
dezvoltat. Este necesară o clarificare a criticilor în funcţie de modul şi
poziţia de abordare a liberalismului, pentru a se realiza o clarificare a
tipului de critici aduse.
După Adrian–Paul Iliescu,
pot fi clasificate 5 poziţii critice asupra liberalismului, 5 iluzii:
·
Iluzia raţionalistă;
·
Iluzia algoritmizării;
·
Iluzia fundaţionalistă;
·
Iluzia individualistă;
·
Iluzia neutralismului.
ILUZIA RAŢIONALISTĂ
„Nici o acţiune nu este în sine raţională”
Michael Oakeshott
Generat de mişcările
umaniste şi iluministe, liberalismul este un raţionalism. Se bazează pe
credinţa posibilităţii organizării sociale în vederea dezvoltării pe baza unor
soluţii generale, scheme de principiu pentru anumite tipuri de probleme.
S-au emis principii precum:
principiul individualismului, principiul tăcerii legii, al maximei libertăţi
egale, al asocierii libere, al dereglementării, al minimizării intervenţiei
statale, etc.
S-au construit apoi modele
teoretice asociate acestor principii precum modelul contractului social,
modelul jocului, modelul dezvoltării spontane, modele dihotomice, pentru
delimitarea dintre public-privat, stat-individ, libertate-constrângere, etc.
Aceste evoluţii arată că liberalismul a tins a oferi explicaţii cu valoare
universală, mecanisme, legi, scheme de organizare pentru care propune reţete
generale de rezolvare pe tipuri de probleme.
Ataşamentul faţă de
explicaţii generale şi reţete aplicabile în principiu oriunde, oricând, împinge
liberalismul spre reducţionism. Astfel, libertatea este redusa la libertatea
negativa, dreptatea la legalitate, statul la rolul de paznic, apărător al
libertăţilor si garant al respectării regulilor jocului, egalitatea la
egalitatea de şanse, Binele general la suma formelor de Bine individual, etc.
Totul se bazează pe
convingerea ca exista aranjamente intrinsec raţionale care funcţionează, au
succes oriunde sunt aplicate corect. Dacă aceste aranjamente sunt intrinsec
funcţionale şi eficace, contextul aplicării lor nu are decât o importanţă
marginală, prin urmare apare ca rezonabilă ideea aplicării cu succes peste tot.
Pentru aplicare s-au oferit chiar şi algoritmi, paşi şi etape necesare pentru
organizarea socială care să aducă prosperitatea economică, pacea socială,
respectarea drepturilor omului, etc.
Există numeroase exemple,
referitoare la principiul toleranţei, care arată că acesta nu este valabil
peste tot, deşi apare ca un principiu raţional, funcţional. Aceasta deoarece,
acolo unde contextul cultural potrivit lipseşte sau înţelegerea principiului
este redusă, elementul raţional dispare, principiul este respins ca
necorespunzător.
Controverse ale epocii
moderne sunt dacă consumul de droguri, avorturile sau credinţele religioase cad
în sfera privată a libertăţii individuale, trebuind a fi tolerate sau în sfera
publică, interesând comunitatea, trebuind a fi controlate pentru protecţia
colectivităţii? Algoritmurile liberale nu par a ţine cont de contextul cultural
existent în locul şi momentul respectiv. Şi totuşi, liberalismul a demonstrat
că omul modern nu poate supravieţui fără un spaţiu privat, un cerc de libertate
individuală; mai departe întinderea şi limitele acestuia sunt extrem de
variabile, de relative, depind de mentalităţile comunităţii, de consensul
existent sau nu asupra acelor valori individuale protejate în interiorul
fiecărui individ.
Un adevărat cult liberal în
ultimele două secole este cultul pieţei libere, cult bazat pe teoria
autoreglării spontane, pe teoria mâinii invizibile. Reacţionând împotriva
acestui fenomen, acestui fundamentalism al pieţei, John Gray afirmă: „instituţiile pieţei sunt mijloace utile, nu articole
de credinţă”. În studiile sale John Gray arată că stabilitatea şi
succesul unei economii de piaţă nu depinde exclusiv de instituţiile pieţei
libere şi funcţionarea lor corectă, ci de o matrice socio-culturală care
asigură condiţiile necesare bunei operări a mecanismelor proprii acestei
economii. Capitalismul occidental pe care îl cunoaştem noi s-a format în
decursul a mai multe generaţii, în anumite contexte socio-culturale şi
istorice;
Infaibilitatea pieţei libere
ca sistem de autoreglare spontană este o concluzie mult prea radicală şi
periculoasă. În completare, demonstrând că acţiunile statului au avut de multe
ori, în majoritatea cazurilor efecte negative, consecinţe nefaste nu se
îndrituieşte să acceptam concluziile radicalilor că din principiu intervenţia
statului în economie nu este benefică. Ambele situaţii, radicalizări,
absolutizări ale neintervenţiei statului, respectiv dirijismului de stat ne
apar ca nejustificate. Economia, mai ales în epoca modernă, este foarte
complexă, se poate afla într-o diversitate de situaţii, statul are o
multitudine de mijloace de intervenţie, există factori specifici sau
necunoscuţi care pot perturba, modifica sau amplifica un fenomen sau altul,
astfel încât, în final, putem afirma că rezultatele finale sunt imprevizibile,
şi chiar când ele se produc este discutabil dacă ele sunt doar efectul
măsurilor luate, existând multe, complexe şi nuanţate observaţii.
Un anumit aranjament social,
necesar succesului unui principiu, scheme sau mecanism raţional, se pare că, nu
poate fi construit el însuşi raţional. El există ca rezultat al unui fericit
concurs de împrejurări şi evoluţii istorice sau nu există, dar nu poate fi
creat pur şi simplu de anumite forţe sau partide. E adevărat, aceste forţe pot
stimula, contribui la formarea cadrului necesar, dar parcă e nevoie de ceva mai
mult de cât dorinţă. E necesară şi putinţă, e nevoie de timp, de existenţa
tradiţiilor necesare, a culturii politice necesare, de condiţii socio-economice
adecvate. Dacă, după cum afirmă Max Weber şi alţii, etica protestantă este cea
care a stat la bazele apariţiei şi dezvoltării capitalismului, pare firesc de
ce capitalismul nu reuşeşte a se aclimatiza în alte soluri, având culturi şi
mentalităţi diferite. Pe scurt, orice poveste de succes economic sau politic
este o poveste unică şi în genere irepetabilă, datorată unui complex de
împrejurări, unei succesiuni de evenimente, unui factor de condiţii, nişe care
au permis anumite dezvoltări, toate acestea neputând fi reproduse. De exemplu,
istoricul economic Immanuel Wallerstein arată că succesul economico-social al
Danemarcei nu se datorează niciodată doar unei politici inteligente ci şi
faptului că „a fost o conjunctură norocoasă
combinată cu o aşezare geografică fericită”.
Toate acestea nu înseamnă că
soluţiile liberale, raţionale sunt greşite, ci că aceste soluţii, chiar
raţionale fiind, trebuie cercetat temeinic, riguros tot câmpul de aplicaţie,
pentru a se asigura că există asigurate o bună parte din condiţiile necesare
amorsării acestora.
ILUZIA ALGORITMIZĂRII
„politica raţionalistă este o politică după carte (…) aceasta este un
simptom al triumfului tehnicii, triumf care se află (…) la originea
raţionalismului modern; căci ceea ce o carte conţine este doar ceea ce se poate
pune într-o carte – regulile unei tehnici.”
Michael Oakeshott
Se crede că articulaţiile
fundamentele ale modului de viaţă comunitar ar putea fi fixate pe baza unui
algoritm raţional optim, în aşa fel încât caracteristicile esenţiale ale
acestui mod de viaţă să nu mai poată suscita nici un fel de controverse,
tehnica algoritmică să poată fi aplicată cu succes la rezolvarea tuturor cazurilor.
Primul algoritm este ideea
contractului social. Contractul social fiind baza constitutivă a unei
comunităţi, liberalii au vrut să determine cu exactitate, ce drepturi şi ce
obligaţii revin fiecăreia dintre părţi; care sunt atributele şi limitele instituţiilor.
În mod cu totul special, s-a căutat cuantificarea datelor pentru realizarea
unui algoritm care să precizeze ce trebuie şi ce nu trebuie să facă statul în
sfera economică.
Principiul maximei libertăţi
egale este baza algoritmului pentru determinarea graniţei dintre sferele public
şi privat. John Rawls în „O teorie a dreptăţii”
propune un algoritm pentru determinarea dreptăţii sociale. Cel mai important
algoritm este cel al modelului jocului social.
Ceea ce liberalismul se face
a nu observa, este că toate rezultatele pe care vrea să le acrediteze
algoritmic (o logică satisfăcătoare a intervenţiei în sfera individuală, o
delimitare raţională a sferei de acţiune a statului, compromisul între
organizare şi dezvoltare spontană, autoreglarea spontană a economiei,
toleranţă, dreptatea socială) sunt achiziţii istorice, rezultate ale unor
evoluţii specifice în genere irepetabile, greu sau imposibil de reprodus
deliberat, nedeterminabile algoritmic.
ILUZIA FUNDAŢIONALISTĂ
„întreaga organizare a guvernării devine o chestiune de oportunitate (…)
ştiinţa de a clădi un stat, sau de a-l renova, nu este o ştiinţă care să poată
fi predată apriori.”
Edmund Burke
Liberalismul este un
raţionalism. Raţionalismul prevede principii-axiome care sunt cărămizile
constitutive ale unei fundaţii. Contractul social era fundaţia pe care să se
sprijine aranjamentele sociale. Celelalte principii: al maximei libertăţi
egale, al supremaţiei legii reprezintă în aceeaşi măsură fundaţii ale
perspectivei liberale asupra societăţii, maximizarea libertăţii individuale,
limitarea intervenţiei statului, etc.
Totul ne apare prin urmare
ca o împărţire a aranjamentelor comunitare în raţionale şi iraţionale, naturale
sau nenaturale. Aceasta viziune a fost caracterizată de Michael Oakeshott ca o
formă de raţionalism universalist, anistoric, în măsura în care
conceptualizarea nu cuprinde referiri la factori istorici sau locali.
Liberalismul caută
principii, propune distincţii principiale, totul ca şi cum principiile ar fi
lucrul important, ca şi cum existenţa principiilor poate genera, crea
consensul. De fapt, remarcă criticii, principiile sunt foarte bune dar numai în
măsura în care funcţionează foarte bine; acest lucru se întâmplă când există un
complicat şi amplu consens public asupra
lor. Trebuie să funcţioneze următorul lanţ: consens asupra înţelesului unui
principiu, consens asupra valabilităţii sale şi consens asupra modului de
aplicare a principiului (unde? când? cum? în ce măsură? se va aplica el).
Cele de mai sus arată că
valoarea şi valabilitatea principiilor este determinata de consensul public. Nu
aranjamentele sociale deliberate raţional, având ca bază principii, legi,
instituţii, determină ordinea şi organizarea raţionala a treburilor omeneşti,
ci dimpotrivă, existenţa unei ordini sociale raţionale dă sens şi valabilitate
practică aranjamentelor instituite deliberat. Edmund Burke semnala că: „Moravurile sunt mai importante decât legile. De
moravuri depind în mare măsura, legile”. Pe scurt, nu legile şi
principiile creează dreptatea şi moralitatea, ci dreptatea şi moralitatea
(consensul asupra a ce este drept, legal, moral) dau sens, valoare şi
aplicabilitate legilor şi principiilor.
Instituţiile şi
aranjamentele politice nu trebuie să creeze consensul raţional, ci să fie
expresia acestui consens, căci „instituţiile
politice nu slujesc la stabilirea ascendenţei regulilor în societate, ci numai
la înregistrarea acestei ascendente sau la aplicarea ei în amănunt.”
(George Santayana).
În prisma acestor
observaţii, temele moderne sunt puse iar sub lupă. Ideile extremiste sunt o
manifestare a libertăţii individuale de expresie sau ameninţarea intereselor
altora? Pedeapsa capitală e un mijloc legitim de apărare a celorlalţi sau
reprezintă încălcarea dreptului la revizuire judiciară şi reabilitare a
individului? Avortul reprezintă o afirmare a libertăţii femeii sau o încălcare
a dreptului la viaţă al copilului? În toate aceste cazuri, principiul raţional,
cred aceeaşi critici, nu are greutatea necesară în absenţa consensului social
asupra înţelesului şi aplicabilităţii sale. Acest consens devine posibil numai
când se sprijină pe o cultura, o tradiţie în acest sens, o morală comună.
Liberalismul ca şi
social-democraţia militează pentru construirea societăţii pe baza
aranjamentelor raţionale, fără a ţine seama că adevărata fundaţie ar fi formele
de viaţă fixate prin tradiţie, care sprijină orice consens necesar. Unde
lipseşte fundaţia, toată construcţia eşuează, principiile construite raţional
devin forme fără fond.
Principiile raţionale au,
conform aceloraşi critici, o valabilitate limitată şi locală, nu numai că nu
ştim dacă ele vor rezolva probleme de tipul pe care le-au rezolvat anterior,
dar nici măcar nu cunoaştem complet ansamblul de conjuncturi şi condiţii
particulare care au contribuit la succesul lor, în fiecare caz în parte din
trecut. Noi ştim că ele s-au bucurat uneori de succes, dar nu cunoaştem
niciodată ansamblul factorilor specifici, locali, care au jucat un rol vital în
succesele respective. În consecinţă, nu putem reproduce aceşti factori
benefici, nu putem recrea mediul propice necesar succesului principiilor.
Esenţa demonstraţiei este: importante sunt, nu principiile, ci consensul.
Precum am arătat, nu principiile generează consensul, ci consensul permite
stabilirea unor principii. Esenţial nu este principiul delimitării sferelor
privat şi public, ci consensul asupra locului unde cade graniţa dintre ele.
Esenţial este nu formularea unei idei generale de dreptate, ci consensul social
asupra a ce este drept şi nedrept; la fel, esenţial nu este ideea statului
minimal, ci consensul asupra ceea trebuie să facă autoritatea publică.
Dewey acuză liberalismul de
relativism inconsecvent, pentru că acesta, deşi pleacă de la recunoaşterea
relativităţii ideilor individuale de Bine, Fericire, Dreptate, nu recunoaşte şi
relativitatea aranjamentelor sociale menite să răspundă acestei relativităţi
individuale. Ideea sa contradictorie conform Allan Bloom este „nimic nu este absolut; libertatea este absolută”,
situaţie în care argumentul raţional în favoarea libertăţii dispare, iar
libertatea însăşi devine simpla expresie a unei „pofte
insaţiabile de a trăi după plac”.
La concluzii similare ajunge
şi Thomas Kuhn în „Structura revoluţiilor ştiinţifice”: raţionalitatea
principiilor este dependentă de existenţa consensului comunitar şi nicidecum
invers. Toată această credinţă liberală în principii, în raţional îşi are pe de
o parte izvoarele în iluminism şi mai apoi este întărită de revoluţia
ştiinţifică, care o fac să susţină că progresul merge înainte, organizat,
indiferent de factori şi condiţii locale.
În mare, se face abstracţie
de faptul că fundaţia unei societăţi pluraliste şi tolerante (societatea
occidentală modernă) este rezultatul unei fericite întâlniri de factori
culturali, economici şi sociali favorabili. Dar, dacă primează consensul social
în faţa principiilor, în faţa raţionalului, care mai este menirea politicii?
Politica poate numai stimula evoluţia unora sau altora dintre factori, fără a
pretinde că aşează singura lucrurile pe calea dreaptă spre obiectivul dorit;
într-o lume modernă plină de complexe structuri, cu multiple conexiuni,
stăpânirea tuturor factorilor este imposibilă, dar o determinare şi luare în
calcul a multora dintre ei devine necesară.
Liberalismul este o
concepţie axată pe şi orientată spre drepturi, obligaţiile sau îndatoririle
sunt luate în considerare numai în măsura în care îndeplinirea lor asigură
satisfacerea drepturilor individuale. Firul roşu al liberalismului este acela
de a maximiza drepturile şi a minimiza obligaţiile, pe baza supoziţiei ca
libertăţile sunt bune in sine, in timp ce constrângerile sunt un rău necesar
care trebuie redus la minimum. Aceasta este asimetria dintre statutul
(fundamental) al drepturilor şi cel (subordonat) al îndatoririlor.
Liberalismul idealizează
drepturile şi minimalizează semnificaţia obligaţiilor pe baza convingerii că
drepturile (bune în sine) sunt fertile şi permit dezvoltarea personalităţii
umane, în timp ce obligaţiile (constrângeri, deci ceva eminamente rău) sunt
esenţialmente sterile şi încorsetează afirmarea individualităţii. Drept urmare,
obligaţiile sunt recunoscute drept raţionale şi utile numai atunci când apar
drept necesare garantări drepturilor. Dar drepturile nu sunt bune în sine şi
întotdeauna, ci doar atunci când exercitarea lor duce la rezultate pozitive;
similar, îndatoririle nu sunt un rău în sine, ci reprezintă un rău când
stânjenesc dezvoltarea, şi un bine când stimulează dezvoltarea
individualităţii.
Conservatorii sunt cei care
au scos în relief influenţele pozitive, benefice uneori ale constrângerilor.
Concluzia la care au ajuns este că drepturile, singure, nu pot constitui
niciodată fundamentul societăţii, ci numai reunite cu tot felul de
constrângeri. „Societatea necesită nu numai o
stăpânire a pasiunilor oamenilor ca indivizi, ci ca şi înclinaţiile de masă sau
de grup să fie adesea contracarate, la fel ca şi cele individuale, ca voinţa
lor să fie ţinută sub control iar pasiunile lor să fie aduse sub ascultare”
(Burke).
ILUZIA INDIVIDUALISTĂ
„Marea deficienţă a liberalismului clasic a fost incapacitatea sa de a
recunoaşte importanţa indispensabilă a contextelor sociale ale libertăţii
individuale, a laissez faire-ului, şi a statului neintervenţionist. Atât de
absorbant era accentul pus pe individ, încât se tindea ca sursele sociale ale
individualităţii să fie neglijate.”
Robert Nisbet
Pentru liberali, interesele
umane sunt esenţialmente interese individuale, Binele dezirabil este Binele
individual, respectarea dreptăţii se reduce la respectarea drepturilor şi libertăţilor
individuale. Celelalte idei generale, globale sunt respinse ca utopii
periculoase – interesul general, binele comun, dreptate socială, etc.
Binele pleacă de la individ,
spune Mill în „Despre libertate”: „Începutul
tuturor lucrurilor înţelepte şi nobile vine şi trebuie să vină de la indivizi;
în general, mai întâi de la un singur individ”. Pe de altă parte Spencer
în „Individul împotriva statului” afirmă că răul provine tot de la individ, de
la obstacolele pe care şi le ridică unii în faţa altora, pentru a-şi proteja
astfel sfera de acţiune: „piedicile ce se ivesc
în chip firesc acţiunilor fiecărui individ din societate sunt numai acelea ce
rezultă din limitarea mutuală”.
Absolutizarea
individualismului apare ca un efect de contracarare a uniformizării sociale
generate de sistemele autoritare. Astfel Mill în „Despre libertate” valorizează
atitudinele celor care ies din rând, din mulţime: „În vremurile noastre, simplul exemplu de noncomformism, simplul refuz de
a îngenunchea în faţa obiceiului constituie în sine o binefacere”.
Transformarea libertăţii
într-un panaceu (libertate infailibilă, nesupunerea şi noncomformismul devin
valori) este periculoasă. Istoria are exemple în care deciziile libere ale
indivizilor au condus la rezultate nefaste: regimuri nedemocratice, autoritare
care au venit la putere pe un imens val popular.
Au fost construite exemple
teoretice în care decizia aparent raţională are efecte contrare. Unul dintre
ele este paradoxul prizonierului. Doi prizonieri sunt suspectaţi de comiterea
unei infracţiuni. Ei au la dispoziţie trei alternative de a răspunde în faţa
anchetatorilor:
a)
Unul face declaraţii înaintea celuilalt, manipulează probele, obţine
achitarea sa şi condamnarea celuilalt la maximum de pedeapsă – 20 de ani
închisoare;
b)
Amândoi fac declaraţii şi capătă pedepse egale, dar mai mici de câte 5
ani închisoare fiecare;
c)
Ambii refuză să facă declaraţii, şi din lipsă de probe sunt condamnaţi
la 1 an închisoare.
Prizonierii fiind izolaţi,
nu se pot înţelege asupra declaraţiilor. Fiecare este nevoit să aleagă opţiunea
care i-ar conferi în mod raţional minimum de pedeapsă. Optând raţional fiecare
va alege varianta a) dar împreuna vor ajunge în situaţia b). Morala este că cea
mai raţională decizie individuală nu duce, ca urmare a cumulării celor două
decizii, la cel avantajos rezultat pentru nici unul dintre prizonieri.
Paradoxal cea mai bună variantă se află în c), variantă care apare fiecăruia,
la o analiză raţională, drept cel mai prost lucru.
Un alt paradox este
paradoxul blatiştilor. Un individ va folosi autobuzul fără a avea bilet,
sperând să beneficieze în continuare de transportul în comun finanţat de
ceilalţi călători, care plătesc bilet. Exemple asemănătoare din categoria
bunurilor-publice: aer curat, spaţii verzi, pădure, etc. Toate au în comun două
trăsături: indivizibilitatea (nu pot fi distribuite fiecăruia în parte, nici
rezervate unora, ci sunt folosite în comun) şi non-exclusivitatea (nimeni nu
este exclus de la folosirea lor; dacă sunt asigurate unora, sunt asigurate
tuturor).
Se poate observa că cea mai
raţională decizie individuală, dacă este adoptată de mai mulţi conduce la
rezultate dezavantajoase pentru toţi. De aici concluzia că raţionalitatea
colectivă este diferită de cea individuală (A. Rapaport) sau că raţionalitatea nu
se poate reduce la ideea maximizării avantajelor individuale (J.R. Lucas).
Liberalismul consideră că „ceea ce este raţional pentru individ este raţional în
genere şi că ceea ce este raţional în genere trebuie să fie raţional pentru
fiecare individ” (A.P. Iliescu). În fapt, dacă ar fi să luam în calcul
numai exemplele de mai sus „nu tot ce este
raţional pentru fiecare (în parte) este raţional şi pentru toţi la un loc”
(A.P. Iliescu).
Liberalismul are o viziune
atomistă asupra societăţii: „Individul liberalismului
timpuriu era un atom newtonian” (John Dewey). De aici simplificarea şi
schematizarea societăţii pornind de la individ. Raporturile de dependenţă
dintre societate şi membrii acestuia sunt prezentate unilateral, ca şi cum
societatea (suma indivizilor) ar depinde de aceştia şi nu invers, nu se pune
niciodată problema protejării comunităţii deşi: „individul
liber care se afirmă are obligaţia de a completa, restabili sau susţine
societatea în care aceasta identitate a sa este posibilă” (Charles
Taylor).
Aceasta este expresia unei
anumite incoerenţe: statul (minimal) să apere libertatea individuală, dar în
acelaşi timp să fie dezinteresat de apărarea societăţii care face posibilă
libertatea individuală (ca stat minimal nu i se permite a urmări nici un fel de
Bine general). Tocmai pentru că urmărim independenţa individului, iar aceasta
se asigură într-un sistem (stat, comunitate), trebuie urmărită şi organizarea
optimă, cea care garantează libertatea.
Cu alte cuvinte, urmărind un obiectiv (libertatea) nu putem rămâne indiferenţi
la întrunirea condiţiilor de realizare a obiectivului. Intervenţia nu e
dezirabilă în sine, dar în multe situaţii devine necesară folosirea
instrumentelor publice.
Dar instituţiile publice nu
sunt un instrument în sensul clasic, nu pot fi manevrate de toţi conform
dorinţelor tuturor, neexistând consensul in jurul acestei utilizări. Pe de altă
parte, se poate aprecia că societatea nu poate fi un mijloc al acţiunii eului,
deoarece ea este constitutivă eului. Eul fiecăruia nu este un eu pur
individual, este impregnat de cultura, comunitatea şi epoca în care trăieşte.
Prin alegerile sale libere eul încearcă, uneori şi reuşeşte să se lepede de
toate prejudecăţile şi mentalităţile
componente transmise prin tradiţie.
ILUZIA NEUTRALISMULUI
„… visând la
sisteme atât de perfecte încât nimeni nu va mai trebui să fie bun.”
T.S.
Eliot
Liberalismul susţine
diversitatea formelor de Bine individual, aranjamentele sociale permiţând
urmărirea de către fiecare a propriilor idealuri, într-un cadru adecvat de
reguli procedurale care să evite formarea şi dezvoltarea conflictelor
interpersonale. Şi totuşi, dacă diversitatea este o valoare în sine,
uniformitatea un obstacol în calea progresului, atunci se poate concluziona că
consensul (uniformitatea) este un Rău, iar dezacordul (diversitatea) este un
Bine.
Lucrurile trebuie nuanţate:
nu consensul social (în sine) este rău, ci un anume tip de consens, cel
artificial, creat şi impus instituţional prin metode autoritare. Pe de alta
parte, nici dezacordul, diversitatea nu este în sine un Bine, existând atât o
diversitate firească, pozitivă dar şi o diversitate forţată, contraproductivă.
Aceasta din urmă se referă la lipsa de respect pentru valorile comunitare, la
inadaptare, la devianţă patologică. Este împingerea la extrem a ideii de ‚a fi
altfel’ spre a nu accepta nimic din ceea ce a fost instituit ‚de el însuşi şi
numai de el’. „Deschiderea noastră înseamnă că nu avem nevoie de ceilalţi.
Astfel, ceea ce este recomandat ca o mare deschidere este de fapt o mare închidere”
arată şi Allan Bloom.
Iluzia liberală este cea în
care statul şi instituţiile comunitare ar putea şi ar trebui să fie absolut
neutre faţă de indivizi li opţiunile lor pentru anumite idei de Bine personal.
Acesta viziune este construită pe ideea dreptului la dezacord, principiul ‚we agree to disagree’. Din diverse analize
istorice, consensul comunitar apare ca o condiţie necesară bunei funcţionari a
mecanismelor democratice; paradoxal, democraţia liberala, individualistă
presupune un înalt grad de acord comunitar, dreptul la dezacord necesită un
larg consens.
Libertatea nu este asigurata
niciodată automat prin funcţionarea mecanica a aranjamentelor democratice şi
liberale. Succesul implementării oricăror proceduri, norme, reguli nu sunt
garantate de succesul principial, teoretic, deci formal, ci mai degrabă depind
de existenţa unui control public permanent în care rolurile principale revin
statului şi instituţiilor comunitare. Dar, după cum am mai arătat, liberalii
sunt robii, într-un fel şi într-o oarecare măsură, ai progresului, un cult al
tehnicii, care îi face să creadă în infaibilitatea reţetelor şi construcţiilor
tehnice, teoretice, raţionale. Toate acestea pot lesne greşi într-o lume
complexă, greu de analizat şi mai greu de stăpânit. După cum arată şi T.S.
Eliot nici nu poate exista un astfel de sistem care să garanteze apriori
normalitatea şi succesul vieţii comunitare, care să facă superfluă cerinţa
fiecăruia de a fi bun. Daca comunismul imaginează o comunitate a unor oameni
perfecţi, altruişti, generoşi, detaşaţi de individualism şi consacraţi Binelui
comun, colectiv, liberalismul marşează pe credinţa că va dezvolta sisteme atât
de perfecte, încât oamenilor nu le mai este impus necesitatea de a fi buni, că
urmărirea propriului ideal de Bine va conduce negreşit spre un Bine comunitar.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu